Warning: Division by zero in [path]/includes/class_postbit.php(294) : eval()'d code on line 80

Warning: Division by zero in [path]/includes/class_postbit.php(294) : eval()'d code on line 80

Warning: Division by zero in [path]/includes/class_postbit.php(294) : eval()'d code on line 80

Warning: Division by zero in [path]/includes/class_postbit.php(294) : eval()'d code on line 80

Warning: Division by zero in [path]/includes/class_postbit.php(294) : eval()'d code on line 80

Warning: Division by zero in [path]/includes/class_postbit.php(294) : eval()'d code on line 80
قصة احكي حكايتك , روايه قصيرة احكى حكايتك - الصفحة 3 - منتدي عالمك
للنساء فقط

قصص - حكايات - روايات

صورة اجمل امراة في العالم بدون مكياج ,قصص محزنه,اغرب القصص قصص الصحابة,قصه رعب,الفندق المسكون قصه رعب طويله,روايات للاطفال,قصص دينية,القصص والروايات ,حكايات قصص وروايات,مكتبة القصص,قصص و روايات حب,قصة رائعة عن الصداقة ابكت كل من قرأها, قصص حقيقيه,قصص الانبياء,قصص وروايات كامله,اجمل القصص اروع القصص,القصص العربية,قصص اطفال,قصص طويله,قصص مخيفه,قصص الوفاء,قصص وروايات غرام,قصص عجيبه,قصص وروايات واقعيه, مواقع قصص ورويات,روايات وقصص رومانسية,منتديات قصص,قصص مضحكة ,روايات وقصص عالمية,قصص وروايات قصيره .

نسخ رابط الموضوع
https://vb.3almc.com/showthread.php?t=18111
12864 30
10-23-2019
#13  

افتراضيرد: قصة احكي حكايتك , روايه قصيرة احكى حكايتك

{الحلقة الرابعة عشر}
ادهم: هو انتي لا دة انتي مستقصداني بقي
مي بأستفزاز: ولية متكونش انت الي بتراقبني يخويا
ادهم: خلاص يا ستي انتي لسانك طويل اووي تعالي نعمل معاهدة صلح بقي..
مي بضحك: ماشي يعم..
(يسلموا علي بعض)
ادهم: تعالي نقعد شوية بقي..
مي: يلااا...
*يقعدوا علي البحر*
ادهم: اسمك اي بقي..
مي: مي وانت اسمك اي..
ادهم: انا اسمي ادهم بتشتغلي اي ولا بتدرسي اي...
مي: انا في كلية هندسة ودي اخر سنة ليا وانت.؟؟
ادهم: معاكي المقدم ادهم
مي بخوف: اي ظابط
ادهم بأستغراب: أيوة خفتي لية..
مي: مش عارفة دايما بخاف اووي منكم وبحس انكم دايما جد وملكوش في الهزار ولا في الحب وكل شغلكوا تقبضوا علي مجرمين..
(ادهم ضحك جامد اوي عليها)
مي بعصبية: بتتضحك عليا لية..
ادهم بضحك: اصل كلامك يضحك احنا مش كدا خالص بنعرف نحب ونهزر ونضحك ونعمل كل حاجة ناقص تقوليلي اذا كنا بناكل زيكم ولا لا
مي: صح انتو بتاكلوا زينا ولا لا
ادهم بعصبية: قومي يا مي من هنا قومي
مي: خلاص يعم بهزر معاك
ادهم: ماشي يختي قومي يلا أوصلك
مي: يلا..
*بعد شوية يوصلها ادهم عند الشالية*
ادهم: مش ناسية حاجة تتدهاني كدا ولا كدا..
مي: ياااااه دة انت قديم اووي ماتقول انك عايز تاخد رقمي
ادهم: باين عليا اووي كدا..
مي: اه اووي مش عارفة انت ظابط ازاي...
ادهم: تحبي تشوفي ازاي يا بت انتي..
مي: اهدي يا وحش متبقاش عنيف كدااتفضل يعم رقمي اهو تديلوا الرقم
ادهم: هبقي ارن عليكي أول ماخلص شغل..
مي: ماشي تصبح علي خير..
ادهم: وانتي من اهله
(يمشي ادهم وتتدخل مي الشالية)
عند فهد ومليكة تقوم مليكة عشان تتدفع الحساب يحط فهد أيده علي ايديها..!!
فهد: المرة دي عليا وبعدين مينفعش يكون معاكي راجل وانتي الي تتدفعي..
(تتكسف مليكة)
مليكة: خلاص ماشي يا سي فهد..
"فهد يدفع الحساب"
فهد: يلا بينا..
مليكة: يلا
(يخرجوا برا ويركبوا العربية يوصلوا الشالية.)
فهد: لو احتجتي حاجة رني عليا تصبحي علي خير.
مليكة: ماشي وانت من اهله (تتدخل مليكة الشالية...تلاقي مي قاعدة وسرحانة..)
مليكة تقرب منها
مليكة: بخخخ
تتخض مي وتصوت..
مي: عااا يخربيتك يا مليكة وقعتي قلبي ..
مليكة: سرحانة في اي
مي: مش سرحانة
مليكة: علي ماما يا بت انجزي
مي: معرفش اهرب منك ابداااا
مليكة بفخر: تؤتؤ..
مي: فاكرة الشاب الي انا قعدت اشتم عليه الصبح دا
مليكة: أيوة ماله.
مي: قابلته انهاردة..
(وتبدأ مي تحكيلها كل حاجة)
مليكة: يا بنت الايه حبتيه ولا اي..
مي: لا طبعااا بقولك ظابط وانتي عارفة نظرتي للظباط عاملة ازاي..
مليكة: مش عارفة هتغيري فكرتك دي أمتي...
مي: مش هتتغير يلا يختي ننام
يطلعوا كل واحدة فيهم علي أوضتها...
(يطلع النهار تقوم مليكة من نومها وتغسل وشها وتاخد دش وتخرج تلبس مايوه ،تروح عند مي تصحيها وتلبس مي هي كمان مايوه وينزلوا تحت)
"تتصل مليكة بفهد"
مليكة: الو يا فهد احنا رايحين البحر هتيجي معانا ولا اي..
فهد:........
مليكة: خلاص ماشي هنستناك هناك علي البحر باي
*تقفل معاه ويخرجوا البنتين يروحوا البحر ويفضلوة قاعدين يجي فهد ويتصدم لما يشوف مليكة لابسة مايوه بس طبعاا ميقدرش يقولها حاجة*
مليكة: فهد تعالي ...
(يروح فهد يقعد وهو مش طايق نفسه)
مي: ازيك يا فهد..
فهد بخنقة: تمام الحمدلله..
(تستغرب مي طريقة كلامه بس تتطنش)
مي: يلا يا مليكة ننزل المية
مليكة: يلاااا هتنزل يا فهد ولا لا
فهد: لا مش هنزل
مليكة: ماشي
(تنزل مليكة هي ومي المية بعد شوية يطلعوا)
مليكة: قوم يا فهد نتمشي نجيب حاجات من الكافتيريا ونرجع..
فهد: هتروحي كدا
مليكة: لا ثواني
(تروح مليكة تاخد سالي من جمب مي تحطه علي وسطها)
مليكة:يلا بينا
*يقوم فهد يمشي جمبها وهما ماشين مرة واحدة تتكعبل مليكة وتقع*
مليكة: مش تحاسب يا بني ادم انت...
الشاب: لو كنت اعرف انك مزة كدا كنت وقعتك في حضني علي طول
مليكة: تصدق انك انسان سافل..
فهد: بتقول اي يا روح امك
الشاب: ولية الغلط دا بس
فهد: هو انا كدا غلط
(يقرب فهد يضرب الشاب ويفضلوا يضربوا في بعض مرة واحدة يطلع الشاب دة يكسر ازازة ويعور فهد في بطنه)..
*مليكة تشوف تيشرت فهد كله دم....!!*
مليكة بصراخ: فهددددد
اتمني حلقة انهاردة تكون عجبتكم تفاعلوا بقي يجماعة انا طولتها اهو فرحوني بقي بالكومنتات زي مانا مافرحتكم وسمعت كلامكم



10-23-2019
#14  

افتراضيرد: قصة احكي حكايتك , روايه قصيرة احكى حكايتك

{الحلقة الخامسة عشر}
مليكة بصراغ: فهدددد...
تجري عليها مي وتلاقي فهد واقع في الارض ومليكة ايديها كلها دم وعمالة تعيط
مي بصدمة: اي دة يا مليكة حصل اي..
مليكة بعياط: الحقيني يا مي فهد اتعور بسببي هيحصله حاجة بسببي يا مي الحقيني..
(تتلم كل الناس حواليهم ويجي الأمن يفضلوا يجروا ورا الشاب لحد اما يلحقوه....!!)
"يتنقل فهد علي المستشفي
يوصلوا المستشفي ويدخل فهد العمليات.."
(يحصل تعطيل في الإجراءات بسبب أن فهد جاي كسائح ف مش هينفع يقبلوه في أوضة من الأوض..!!)
مليكة بصريخ: يعني اي مينفعش تقبلوه انتو بتهزروا امال بعد اما يخرج من العمليات هنوديه فين هنرميه..
الامن: يا فندم هننقله في عربية اسعاف علي المكان الي انتو ساكنين فيه..
مليكة بزعيق اكتر: انت بتقول اي يا بني ادم انت
مي: اهدي يا مليكة انا هكلم ادهم واحاول اخليه يتصرف..
تبعد مي عن مليكة تتصل ب ادهم
مي بصوت مهزوز: الوووو
(يحس من صوتها أن فيه حاجة) ادهم بقلق: ايوة يا مي عاملة اي
مي: انا كويسة بس محتاجة منك مساعدة ممكن تيجي في مستشفي**...
ادهم: اي دا انتي فيكي حاجة..
مي: لا لا انا كويسة بس تعالي بس وهفهمك
ادهم: ماشي مسافة السكة..سلام..
(يقفل ادهم مع مي ويتحرك بعد لحظات يوصل ادهم عند مي)
ادهم بقلق: اي يا مي فيه اي حصل اي
(تحكيله مي الي حصل)
ادهم: طب فيه صلة قرابة بينه وبين صاحبتگ او هو لي قرايب هنا أو مثلا ليكم بيت او شالية بأسم حد فيكم هنا...
مي: أيوة أيوة الشالية الي احنا قاعدين فيه بأسم مليكة...
ادهم: طيب يا ستي بسيطة هنقول للامن انكم ليكم شالية هنا وانكم مستقرين هنا فترة عشان يقدروا يخلوه يتنقل هنا في أوضة في المستشفي..
مي: ماشي يا ادهم اعمل اي حاجة بس بالله عليك..
( رغم أن ادهم مضايق من اهتمام مي بلي اسمه فهد دا بس قرر يساعدها لأنها أو مرة تتطلب منه حاجة)
ادهم: تمام خليكي انتي هنا مع صاحبتك لحد اما هو يخرج من العمليات وانا هروح اخلص الاجراءات..
مي: تمام ماشي
(تروح تقف جمب مليكة ويمشي ادهم يروح عند الأمن يخلص الإجراءات معاه ، بعد شوية يخرج فهم من أوضة العمليات تشوفه مليكة تمشي وراه لحد اما يتنقل الأوضة)
تتدخل مليكة الاوضة علي فهد وتقعد علي الكرسي وتمسگ أيده وكل دا وهو نايم
مليكة:انا مش عارفة انا لية خوفت عليك كدا هو اي حد طبعاااا مكاني كان هيقلق بس حسيت بوجع في قلبي كنت مضايقة اووي كرهت نفسي اني حطيتك في موقف زي دا انا مش عارفة أقولك اي بس بجد انا بقيت بحس شعور غريب اووي ناحيتك تصرفاتك كيانگ بيقلبني قادر بكلمة منگ تغيرني ضحكتك بتفرق معايا مش عارفة اقولك اي بس حقيقي انت بقيت غالي عندي اووي..!!
(تيجي مليكة تقوم عشان تمشي يمسك في ايديها جامد بمعني انها تقعد)
فهد بتعب: وانتي كمان يا مليكة غالية عندي بس سيبي كل حاجة بظروفها كداâک‌??????بتبقي احسن واحلي..!!
مليكة بدموع: حاضر المهم انت عامل اي دلوقتي بقيت احسن ولا تعبان..!!
فهد: لا انا تمام الحمدلله..بس ازاي قدرتي تقعدني هنا في المستشفي..
مليكة: اينعم عملنا شوية مجهود بس قدرت اخليك هنا لان الشالية الي انا قاعدة فيه بأسمي ف نقلوك بقي عادي في المستشفي

وبعدين كمان متنساش انك جاي في خناقة ف دة كان أزمة بس زميل مي ظابط ساعدنا
فهد: اه فهمت..!!
(برا الأوضة واقف ادهم ومي)
مي: انا مش عارفة اشكرك ازاي بجد دة جميل انا مش هقدر انساه ابدااا..
ادهم: متشكرنيش يا مي دي حاجة بسيطة وبعدين احنا صحاب ولو احتجتي اي حاجة كلميني انا موجود هستأذن انا بقي عشان ورايا شغل لو فيه حاجة ابقي كلميني يلا باي..
مي: باي
(يمشي ادهم تتدخل مي عند مليكة وفهد..)
مي: اي يعم كدا تخضنا عليك
فهد: انا اسف تعبتكم معايا بجد..
مي: متقولش كدا يا بني ولا تعب ولا حاجة..
(يبص فهد علي مليكة يلاقيها قاعدة سرحانة يسرح فيها

،بعد اسبوع يخرج فهد من المستشفي ومليكة معاه لحظة بلحظة مش بتسيبوا،في الفيلا تروح مي عند مليكة)
مي: بقولك اي يا مليكة انا عزمت ادهم بكرا علي الغدا وكمان هيجي يشوف فهد..!!
مليكة: ماشي يا حبيبتي مفيش مشاكل، بس انتي اي حكايتك بقي مع سي ادهم دا
مي: ولا حكاية ولا حاجة مانتي عارفة رائي في الموضوع دا مش هنتكلم فيه كتير يعني احنا مجرد صحاب مش اكتر غير كدا لاâک‌??????
مليكة: ماشي يا ست مي انا معاكي للاخر
مي: ونبي اخري عسل زي وجميل
مليكة: عسل اسود يختي!!
مي: مش مهم اهو كله في الاخر عسل وطعمه مسكر
مليكة: ماشي يا لمضة روحي نامي يلا..!!
مي: ماشي جود نايت يا بيبي
مليكة: جود نايت يروحيي
(في مكان تاني..)
(قاعد محمد وجاسم في ديسكو وحواليهم بنات ومن ضمنهم سالي)
محمد: هو الي حصل اخر مرة جتيلي فيها يا سالي الله يخربيتك انتي بتنسيني كل حاجة انا مش فاكرة اي حاجة من ساعة ماشربت الكأس منك ودخلنا الاوضة
سالي بتوتر وخوف: ماقولتلك طول مانت مع سالي هنسيك كل حاجة
جاسم: الله عليكي هو مفيش في الاقعدة دي غير محمد ولا اي مفيش حاجة لينا طيب
سالي: لا ازاي بس قوم تعالي نرقص
(يقوم جاسم معاها ويرقصوا)



10-23-2019
#15  

افتراضيرد: قصة احكي حكايتك , روايه قصيرة احكى حكايتك

{الحلقة السادسة عشر}
(تاني يوم الصبح تصحي مليكة من النوم تغسل وشها ,تنزل تحت تلاقي مي واقفة في المطبخ وبتجهز الاكل عشان عزومه ادهم)
مليكة: صباح الخير يا ميوش.
مي: صباح الخير يا موكا
مليكة بخبث: بس اي الهمة والنشاط دي كل دا عشان ادهم جاي
مي: لا عادي قولت اسيبك ترتاحي واجهز انا
مليكة: يا بت
مي: غوري يا مليكة من وشي روحي اطمني علي سي فهد
مليكة: حاضر يختي
(تمشي مليكة تروح غرفة جمب الشالية الي فهد قاعد فيها تخبط علي الباب بعد شوية تلاقي فهد خارج لابس شورت جينز وتيشرت ابيض وكوتش ابيض تتنح مليكة من جماله..)
(بعد دقايق)
فهد بغيظ: مليككككككة
مليكة بأحراج: ها أيوة.
فهد: بقالي ساعة بنادي عليكي.
مليكة: معلش سرحت شوية انا كنت جاية اطمن عليك عامل اي انهاردة..
فهد: تمام الحمدلله هروح افك الخياطة انهاردة
مليكة: معرفتنيش لية.؟
فهد: عادي محبتش ازعجك..
مليكة: مفيش ازعاج ولا حاجة استني انا هاجي معاك..
فهد بفرحة: تمام هروح اجهز العربية تكوني انتي جهزتي
مليكة: طب انت هتقدر تسوق وانت كدا
فهد: متقلقيش هقدر..
مليكة: تمام عشر دقايق وهكون هنا
فهد: تمام
(تمشي مليكة تتدخل عند مي تلاقيها واقفة في المطبخ)
مليكة: مي هروح مع فهد يفك الخياطة واجي..!!
مي: ماشي يا ستي روحي ودبسيني في المطبخ..
مليكة: مش حضرتك عازمة سي ادهم بتاعك
مي: ماشي يا مليكة الكلب
مليكة: قلبااي
(تحدفها مي بالشبشب تتفادي مليكة الضربة)
مليكة بخضة: يا بنت المجنونة كنتي هتعوريني
مي: احسن تستاهلي غوري من وشييي...
مليكة: انا ماشية يختي وسايبة ليكي الشالية بحاله
(تمشي مليكة وتتطلع تجهز وتلبس هدومها، وتنزل عند فهد تحت تلاقيه واقف بيمسح العربية،تسرح في جماله واد اي هو فعلا وسيم وأنها مكنتش واخدة بالها من جماله وحنيته تبتسم بهدوء وتتحرك ناحيته..)
مليكة: انا جهزت
فهد: تمام وانا كمان يلا بينا
(عند مي في الشالية تليفونها يرن تبص في الفون تلاقيه ادهم..)
مي: الو يا ادهم
ادهم: الو عاملة اي
مي: تمام الحمدلله بجهز في الغدا..
ادهم: كل دا عشاني مرة واحدة..
مي: اه طبعااا اول مرة بقي وكدا ولازم تاكل من ايدي..
ادهم: اكيد طبعاا حافظة رقم الاسعاف ولا اي
مي: بقي كدا طب اياك تاكل بقي
ادهم: خلاص يا ستي بهزر معاكي الله مبتهزرش يا رمضان ولا اي
مي: لا يخويا بهزر اتكل علي الله بقي خليني اخلص الي ورايا
ادهم: ماشي هخلص شغل واكلمك وانا في الطريق..
مي: تمم يلا باي
(تقفل مي مع ادهم)
( في مكان تاني في القاهرة، في شركة ابو مليكة)
فريد: مش عايز اي غلطâک‌??????الشحنة الجديدة قربت الشحنة دي انا حاطط فيها مستقبلي كله اي غلط فيها هيبقي بعمركمâک‌??????
محمد: متقلقش يا فريد بيه احنا مأمنين كل حاجة..
(بعد دقايق الباب يخبط..)
فريد: ادخل..
(يدخل جاسم)
فريد: اي الي جابك هناâک‌??????
جاسم: انا اسف يا فريد بيه انا كنت مش في واعي والله اخر مرة صدقني
فريد: اخر مرة اي الي كنت هتأذيها دي بنتي انا كنت ممكن اخليك تتدفع عمرك
جاسم: سماح المرة ولو عايزني مروحش البيت مش هبات فيه..
فريد: ماشي يا جاسم انا هسامحك المرة دي عشان خاطر انا محتاجك في الشغل بس مش اكتر
جاسم: تمام يا فريد بيه..
فريد: يلا اخرجووا انتو وجهزوا نفسكم في اقرب وقت أن شاء الله..
(يخرج محمد وجاسم)
(في الساحل عند مليكة وفهد،مليكة واقفة برا مستنية فهد يطلع من أوضة الكشف، بعد دقايق يطلع فهد من أوضة الكشف، تروح مليكة تسنده)
مليكة: هو كدا يا دكتور خلاص بقي تمام..
الدكتور: لا مش اوي محتاج بردو راحة يومين ولا حاجة..
مليكة: تمام يا دكتور ماشي
(تمشي مليكة هي وفهد،يركب فهد ومليكة جمبه)
مليكة: سمعت الدكتور قال اي الراحة..
فهد: انتي هتسمعي كلام الدكاترة
مليكة: قصدك هنسمع كلامهم ومش عايزة اعتراض صحيح انهاردة مي عازمة صديقها الظابط الي ساعدنا واحنا في المستشفي وانت كمان هتيجي عشان انا عزمتك
فهد: من غير اعتراض بردو
مليكة: حاجة شبه كدا
فهد: تمام وانا مش هعترض
مليكة بفرح: اشطاا
(يوصلوا قدام الشالية ويدخلوا،ميلاقوش مي في المطبخ..)
مليكة: امال فين مي..
فهد: يمكن تكون في الاوضة فوق..
مليكة: طب اقعد يا فهد وانا هطلع اشوفها..
فهد:تمام..
(تتطلع مليكة تشوف مي بعد شوية الباب يخبط يقوم فهد يفتح،يلاقي ادهم في وشه يبصله بأستغراب كأنه يعرفه وادهم كذلك)
فهد: مين حضرتك.؟؟
ادهم: انا المقدم ادهم..
فهد: اهلا وسهلا اتفضل..وانا فهد..
(يسلم ادهم عليه ويدخل يقعد..)
ادهم: حمدالله علي سلامتك..
فهد: الله يسلمك بجد مش عارف اشكرك ازاي علي انت عملته معايا ساعة اما كنت في المستشفي
ادهم: لا شكر علي واجب دي حاجة بسيطة
(يسكتوا الاتنين وبعد سكوت دام لعشر دقايق..يتكلم ادهم)
ادهم: هو انا لية حاسس اني شوفتك قبل كدا
فهد: نفس احساسي مش عارف لية
ادهم: يمكن نكون اتقابلنا فعلا قبل كدا بس مش فاكرين
(يلتزموا الصمت هما الاتنين بعد شوية تنزل مليكة ومي..،ينبهروا بجمالهم..)
(تسلم مليكة علي ادهم)
مليكة:اهلا وسهلا يا حضرة المقدم منورنا.
ادهم وهو بيسلم عليها: بلاش مقدم دي احنا اصدقاء خليها ادهم بس
مليكة: تمام وهو كذالك
مي: ازيك يا ادهم
ادهم: تمام الحمدلله
مي: ازيك يا فهد عامل اي دلوقتي..
فهد: تمام الحمدلله
مليكة: طب يلا يجماعة الغدا جاهز..
(يتجمعوا علي السفرة ويبتدوا يأكلوا..)
(يخلصوا اكل تقوم مليكة ومي يلموا الاطباق وفهد وادهم قاعدين في الجنينة برا،بعد شوية تتدخل مليكة ومي ومعاهم نسكافيه)
مي: منورين يجماعة والله ادهم& فهد: بنوركم
فهد: مليكة ممكن ثانية عايزك في حاجة..
مليكة: ماشي تعالي..
يستأذنوا ويقوموا يدخلوا جوا في الشالية
فهد: مليكة انا عايز اقولك حاجة مش عارف الوقت اذا كان مناسب ولا لا بس انا مش قادر استني اكتر من كدا ..
مليكة بقلق وضربات قلبها بتزيد: فيه اي يا فهد قلقتني..
فهد بتوتر: مليكة انا بحبك
مليكة: ها
اتمني الحلقة تكون عجبتكم ومستنية رائيكم في الكومنتات تفاعلوا معانا كدا الهي تنستروا



10-23-2019
#16  

افتراضيرد: قصة احكي حكايتك , روايه قصيرة احكى حكايتك

{الحلقة السادسة عشر}
(تاني يوم الصبح تصحي مليكة من النوم تغسل وشها ,تنزل تحت تلاقي مي واقفة في المطبخ وبتجهز الاكل عشان عزومه ادهم)
مليكة: صباح الخير يا ميوش.
مي: صباح الخير يا موكا
مليكة بخبث: بس اي الهمة والنشاط دي كل دا عشان ادهم جاي
مي: لا عادي قولت اسيبك ترتاحي واجهز انا
مليكة: يا بت
مي: غوري يا مليكة من وشي روحي اطمني علي سي فهد
مليكة: حاضر يختي
(تمشي مليكة تروح غرفة جمب الشالية الي فهد قاعد فيها تخبط علي الباب بعد شوية تلاقي فهد خارج لابس شورت جينز وتيشرت ابيض وكوتش ابيض تتنح مليكة من جماله..)
(بعد دقايق)
فهد بغيظ: مليككككككة
مليكة بأحراج: ها أيوة.
فهد: بقالي ساعة بنادي عليكي.
مليكة: معلش سرحت شوية انا كنت جاية اطمن عليك عامل اي انهاردة..
فهد: تمام الحمدلله هروح افك الخياطة انهاردة
مليكة: معرفتنيش لية.؟
فهد: عادي محبتش ازعجك..
مليكة: مفيش ازعاج ولا حاجة استني انا هاجي معاك..
فهد بفرحة: تمام هروح اجهز العربية تكوني انتي جهزتي
مليكة: طب انت هتقدر تسوق وانت كدا
فهد: متقلقيش هقدر..
مليكة: تمام عشر دقايق وهكون هنا
فهد: تمام
(تمشي مليكة تتدخل عند مي تلاقيها واقفة في المطبخ)
مليكة: مي هروح مع فهد يفك الخياطة واجي..!!
مي: ماشي يا ستي روحي ودبسيني في المطبخ..
مليكة: مش حضرتك عازمة سي ادهم بتاعك
مي: ماشي يا مليكة الكلب
مليكة: قلبااي
(تحدفها مي بالشبشب تتفادي مليكة الضربة)
مليكة بخضة: يا بنت المجنونة كنتي هتعوريني
مي: احسن تستاهلي غوري من وشييي...
مليكة: انا ماشية يختي وسايبة ليكي الشالية بحاله
(تمشي مليكة وتتطلع تجهز وتلبس هدومها، وتنزل عند فهد تحت تلاقيه واقف بيمسح العربية،تسرح في جماله واد اي هو فعلا وسيم وأنها مكنتش واخدة بالها من جماله وحنيته تبتسم بهدوء وتتحرك ناحيته..)
مليكة: انا جهزت
فهد: تمام وانا كمان يلا بينا
(عند مي في الشالية تليفونها يرن تبص في الفون تلاقيه ادهم..)
مي: الو يا ادهم
ادهم: الو عاملة اي
مي: تمام الحمدلله بجهز في الغدا..
ادهم: كل دا عشاني مرة واحدة..
مي: اه طبعااا اول مرة بقي وكدا ولازم تاكل من ايدي..
ادهم: اكيد طبعاا حافظة رقم الاسعاف ولا اي
مي: بقي كدا طب اياك تاكل بقي
ادهم: خلاص يا ستي بهزر معاكي الله مبتهزرش يا رمضان ولا اي
مي: لا يخويا بهزر اتكل علي الله بقي خليني اخلص الي ورايا
ادهم: ماشي هخلص شغل واكلمك وانا في الطريق..
مي: تمم يلا باي
(تقفل مي مع ادهم)
( في مكان تاني في القاهرة، في شركة ابو مليكة)
فريد: مش عايز اي غلط☝??????الشحنة الجديدة قربت الشحنة دي انا حاطط فيها مستقبلي كله اي غلط فيها هيبقي بعمركم☝??????
محمد: متقلقش يا فريد بيه احنا مأمنين كل حاجة..
(بعد دقايق الباب يخبط..)
فريد: ادخل..
(يدخل جاسم)
فريد: اي الي جابك هنا☝??????
جاسم: انا اسف يا فريد بيه انا كنت مش في واعي والله اخر مرة صدقني
فريد: اخر مرة اي الي كنت هتأذيها دي بنتي انا كنت ممكن اخليك تتدفع عمرك
جاسم: سماح المرة ولو عايزني مروحش البيت مش هبات فيه..
فريد: ماشي يا جاسم انا هسامحك المرة دي عشان خاطر انا محتاجك في الشغل بس مش اكتر
جاسم: تمام يا فريد بيه..
فريد: يلا اخرجووا انتو وجهزوا نفسكم في اقرب وقت أن شاء الله..
(يخرج محمد وجاسم)
(في الساحل عند مليكة وفهد،مليكة واقفة برا مستنية فهد يطلع من أوضة الكشف، بعد دقايق يطلع فهد من أوضة الكشف، تروح مليكة تسنده)
مليكة: هو كدا يا دكتور خلاص بقي تمام..
الدكتور: لا مش اوي محتاج بردو راحة يومين ولا حاجة..
مليكة: تمام يا دكتور ماشي
(تمشي مليكة هي وفهد،يركب فهد ومليكة جمبه)
مليكة: سمعت الدكتور قال اي الراحة..
فهد: انتي هتسمعي كلام الدكاترة
مليكة: قصدك هنسمع كلامهم ومش عايزة اعتراض صحيح انهاردة مي عازمة صديقها الظابط الي ساعدنا واحنا في المستشفي وانت كمان هتيجي عشان انا عزمتك
فهد: من غير اعتراض بردو
مليكة: حاجة شبه كدا
فهد: تمام وانا مش هعترض
مليكة بفرح: اشطاا
(يوصلوا قدام الشالية ويدخلوا،ميلاقوش مي في المطبخ..)
مليكة: امال فين مي..
فهد: يمكن تكون في الاوضة فوق..
مليكة: طب اقعد يا فهد وانا هطلع اشوفها..
فهد:تمام..
(تتطلع مليكة تشوف مي بعد شوية الباب يخبط يقوم فهد يفتح،يلاقي ادهم في وشه يبصله بأستغراب كأنه يعرفه وادهم كذلك)
فهد: مين حضرتك.؟؟
ادهم: انا المقدم ادهم..
فهد: اهلا وسهلا اتفضل..وانا فهد..
(يسلم ادهم عليه ويدخل يقعد..)
ادهم: حمدالله علي سلامتك..
فهد: الله يسلمك بجد مش عارف اشكرك ازاي علي انت عملته معايا ساعة اما كنت في المستشفي
ادهم: لا شكر علي واجب دي حاجة بسيطة
(يسكتوا الاتنين وبعد سكوت دام لعشر دقايق..يتكلم ادهم)
ادهم: هو انا لية حاسس اني شوفتك قبل كدا
فهد: نفس احساسي مش عارف لية
ادهم: يمكن نكون اتقابلنا فعلا قبل كدا بس مش فاكرين
(يلتزموا الصمت هما الاتنين بعد شوية تنزل مليكة ومي..،ينبهروا بجمالهم..)
(تسلم مليكة علي ادهم)
مليكة:اهلا وسهلا يا حضرة المقدم منورنا.
ادهم وهو بيسلم عليها: بلاش مقدم دي احنا اصدقاء خليها ادهم بس
مليكة: تمام وهو كذالك
مي: ازيك يا ادهم
ادهم: تمام الحمدلله
مي: ازيك يا فهد عامل اي دلوقتي..
فهد: تمام الحمدلله
مليكة: طب يلا يجماعة الغدا جاهز..
(يتجمعوا علي السفرة ويبتدوا يأكلوا..)
(يخلصوا اكل تقوم مليكة ومي يلموا الاطباق وفهد وادهم قاعدين في الجنينة برا،بعد شوية تتدخل مليكة ومي ومعاهم نسكافيه)
مي: منورين يجماعة والله ادهم& فهد: بنوركم
فهد: مليكة ممكن ثانية عايزك في حاجة..
مليكة: ماشي تعالي..
يستأذنوا ويقوموا يدخلوا جوا في الشالية
فهد: مليكة انا عايز اقولك حاجة مش عارف الوقت اذا كان مناسب ولا لا بس انا مش قادر استني اكتر من كدا ..
مليكة بقلق وضربات قلبها بتزيد: فيه اي يا فهد قلقتني..
فهد بتوتر: مليكة انا بحبك
مليكة: ها
اتمني الحلقة تكون عجبتكم ومستنية رائيكم في الكومنتات تفاعلوا معانا كدا الهي تنستروا



10-23-2019
#17  

افتراضيرد: قصة احكي حكايتك , روايه قصيرة احكى حكايتك

{الحلقة السابعة عشر}
مليكة بصدمة: ها
فهد: انا عارف انك مصدومة اصل انتي فين وانا فين..
مليكة: فهد مش ..
فهد مقاطعة مليكة: سبيني اخلص كلامي الاول يا مليكة وبعدين قولي كل الي نفسك فيه يوم ماجيت عندكم كان عندي ظ،ظ¨ سنة شوفتك يوميها كان انتي عندك ظ،ظ¥ سنة شوفتك خطفتي قلبي مبقتش عارف اقولك اي بقيت حاسس اني شايف ملاك قدامي مش إنسانة من ساعتها وانا بحبك جدااا كان نفسي اعترفلك اقولك اني بحبك بس حاجات كتير كانت بتمنعني من ساعتها وانا حاطط صورتك خلفية علي الفون عشان اول مافتح الفون الاقيكي قدامي كان اي حاجة بتحصلك كأنها بتحصل ليا يوم ما جاسم اتعرضلك كان نفسي اقتله كان نفسي اقوله انت عايز تتعدي علي حاجة انا شايفها ملكي كنت هقتله بس مقدرتش كل يوم كان حبي ليكي يزيد وانا بشوفك بتكبري قدمي كدا حبيتك أمتي وفين وازاي هقولك معرفش بس كل الي اعرفه اني مستعد اعمل اي حاجة عشانك يا مليكة مقابل اني اشوف ضحكتك
(مليكة واقفة مصدومة ازاي هو بيحبها الحب دة كله ازاي هي مكنتش واخدة بالها منه)
مليكة بتوتر: انا كمان فهد كنت بحب وجودك جمبي كنت بزعل اووي لما يحصلك حاجة بسببي بس بفرح في نفس الوقت انك بتدافع عني يوم ما الولد عورك في بطنك كنت بلعن نفسي اني كنت السبب في جرحك أو وجعك

بس انا بحسك حاجة كبيرة بالنسبة ليا ومش فارقة معايا فرق المديات والطبقات والحاجات دي كلها..انا ...انا
فهم بفرحة: انتي اي يا مليكة..
مليكة بتوتر: انا كمان بحبك يا فهد
(ياخدها فهد في حضنه ويشيلها ويقعد يلف بيها)
مليكة: نزلني يا مجنون عشان جرحك..
فهد: طول مانتي جمبي مفيش اي وجه بالنسبة ليا الوجع الوحيد هو انك تبعدي عني لحظةâک‌??????
مليكة: عمري ماهبعد عنك يا فهد مهما حصل
فهد: بحبك
مليكة: وانا كمان
(يمسك فهد ايديها ويحضن ايديها في أيده كأنه بيثبت لنفسه انها لي طول العمر، يدخلوا جوا يلاقوا ادهم ومي قاعدين،يلاحظهم)
مي: اي دا اي دا مسكة ايد وابتسامة هو حصل اي
مليكة: فهد طلع بيحبني وانا وهو ارتباطنا خلاص
(تقوم مليكة تجري عليها تحضنها وعنيها تتدمع)
مي: مبروك يا لوكا الف مبروك
مليكة: الله يبارك فيكي يروحيي
(يقرب ادهم ويحضن فهد ويسلم عليه)
ادهم: الف مبروك يا صاحبي
فهد: الله يبارك فيك
(يقعدوا شوية مع بعض يهزروا ويضحكوا..بعد شوية)
ادهم: استأذن انا بقي
مي: استني أوصلك..
(تقوم مي يسلم ادهم علي مليكة وفهد..تخرج مي مع ادهم عند الباب ))
ادهم: انا احتمال اسافر قريب وقبل ماسافر عايز اعزمك علي خروجة هحدد الوقت نتقابل انا وانتي...
مي بتفكير: تمام مفيش مشاكل..
ادهم: خلاص تمام بس عتبقي تلبيس فستان ساعتها....!!
مي: اشمعنا
ادهم: عتبقي تعرفي يلا باي
مي: باي
(تقفل مي الباب وترجع..تتدخل تلاقي فهد بيقوم)
مي: اي يعم اذا حضرت الملائكة ذهبت الشياطين ولا اي..
مليكة: اقعدي ساكتة يا زفتة
مي: بهزر يختي انا هطلع فوق انجوي
(تمشي مي وتسيبهم)
فهد: همشي انا كمان بقي هبقي اكلمك في الفون..
مليكة: ماشي تصبح علي خير..
فهد: وانتي من اهلي أن شاء الله
(تتكسف مليكة وتتضحك)
مليكة: باي
فهد: باي
(يمشي فهد ،تتطلع مليكة اوضتها تغير هدومها وتروح أوضة مي ترخم عليها شوية،تتدخل تلاقي مي قاعدة علي الفون وسرحانة فيه،تقرر تخضها،تقرب منها بهدوء)
مليكة: عووووووووو
مي: عااااا بسم الله يخربيتك يا مليكة وقعتي قلبي
مليكة: مانتي الي مش مركزة
مي: عايزة اي مني
مليكة: بتعملي اي
مي: بكلم ادهم
مليكة: ادهم بردو
مي: اه يختي ادهمبس تعالي هنا قوليلي اي الي حصل لما خدك فهد وقالك واعترفلك ازاي
(تحكيلها مليكة علي كل حاجة حصلت)
مي: بس الاعتراف مش رومانسي
مليكة: بس دخل قلبي وبعدين كل الرومانسية الي قولتلك عليها ومفيش رومانسية
مي: ماشي يختي المهم انا ادهم قالي أنه هيعزمني وبيقولي البسي فستان تفتكري لية
مليكة: ونبي حاسة أنه هيعترفلك أنه بيحبك مثلا
مي: يا بنتي اتهدي انا مش عايزة كدا ابدااا انتي عارفة دماغي لا
مليكة: ماشي يا نكدية انا هقوم انام يختي
مي: ماشي تصبحي وانتي من اهل فهد بقي
مليكة: وانتي من اهل ادهم
مي بغيظ تحدفها بالمخدة: امشي يا مستفزة
(تخرج مليكة من الأوضة تروح اوضتها وتنام، تعدي الايام وادهم ومي يقربوا من بعد اكتر وشبه بيتكلموا كل يوم ، وفهد ومليكة علاقتها ببعض تبقي اقوي وكل يوم حبهم لبعض يزيد)



10-23-2019
#18  

افتراضيرد: قصة احكي حكايتك , روايه قصيرة احكى حكايتك

{الحلقة الثامنة عشر}
(في يوم الصبح تصحي مليكة علي رنة فون،تمسح الفون وتفتح)
مليكة بنعاس: الو
فهد: انتي لسة نايمة يا أستاذة ولا اي
مليكة: مين معايا
فهد: مليكة فوقييي انا فهد اصحييييي
مليكة: أيوة أيوة فهد معلش يا بني مكنتش مركزة انا صحيت اهو..
فهد:طب يلا يختي قومي اجهزي عشان هنخرج..
مليكة: بجد هييييه هنروح فين..؟!!
فهد: هنروح الملاهي ونتغدي برا وندخل سينما ونيجي
مليكة: الله بقي احلي فهد دا ولا اي
فهد: حبيبتي يا لوكا يلا قومي اجهزي
مليكة: ماشي يلا باي
(تقفل مليكة مع فهد وتقوم تاخد دش وتخرج تقف قدام الدولاب.)
مليكة بتفكير: طب انا البس اي دلوقتي انا بقيل بس لقيتها
*تتطلع مليكة هوت شورت واسترتش مخرم وتيشرت احمر كت وكوتشي ابيض،تبتدي مليكة تجهز وترفع شعرها ديل حصنا وتحط ميكب خفيف،تبص علي نفسها في المراية*
مليكة: كدا فل الفل
(تنزل مليكة تحت تلاقي مي قاعدة قدام التلفزيون)
مليكة: صباح الخير
مي بأستغراب: صباح النور.. رايحة فين كدا
مليكة: هنخرج انا وفهد..
مي: اوعي وشك ابتدينا
مليكة: بس يا بت وانتي كمان متنسيش ميعادك
مي: حاضر يختي مش هنسي يلا باي
مليكة: باي..
(تخرج مليكة تلاقي فهد واقف قدام العربية تروح تقف قدامه)
مليكة بأبتسامة: صباح الخير
فهد: صبا....
مليكة بقلق: مالك يا فهد..
فهد بزعيق: اي الي انتي لابساه دا
مليكة بخضة ودموع: اي وحش..
فهد: اطلعي يا مليكة غيري المسخرة الي انتي لابساها دي
مليكة بعياط: لا يا فهد مش هغير..
فهد بعصبية: اطلعي يا مليكة متخلنيش اتعصب عليكي
(تعيط مليكة جامد وتجري تتدخل الشالية..)
فهد وهو بيمسح وشه بعصبية: شكلك هتتعبيني معاكي يا مليكة
(يدخل فهد الشالية يلاقي مي قاعدة بتهديها،مليكة اول ماتشوف فهد تقوم تجري علي اوضتها)
مي: اي الي حصل يا فهد دي كانت خارجة بتتضحك ومبسوطة اوي حصل اي..
فهد: اتخنقنا انا وهي
مي:لية حصل اي..
فهد بزعيق بسيط: فيه اني لبسها مستفز خارجة معايا بشورت الهانم..
مي: اهدي يا فهد مليكة مش بتيجي بالعصبية وانتي مش هتقدر تغيرها في يوم وليلة واطلع طيب خاطرها بكلمتين وأخرجوا يلا..
فهد: حاضر يا مي حاضر
(يطلع فهد الاوضة عند مليكة يدخل يلاقيها منهارة من العياط وعنيها حمرا وورمت..يضايق فهد من نفسه يقرب منها)
فهد: انا اسفحقك عليا
(تترمي في حضنه وتعيط اكتر)
فهد: انا اسف والله متزعليش مني انا خايف عليكي انا مش عايز حد غيري يشوفك اصلا لو اقدر اخبيكي من الدنيا كلها هعمل كدا أو اقدر اخليكي قاعدة في البيت متخرجيش منه هعمل كدا متزعليش مني..
مليكة بعياط: مكنش قصدي مكنتش اعرف انك هتضايق اووي كدا انا اسفة
فهد: متتأسفيش انا كمان غلطان..يلا قومي البسي بنطلون علي التيشيرت دا وبعدين اوعي تعيطي تانيâک‌??????مهما حصل..
مليكة: حاضر يا قلبي
فهد: هستناكي تحت..
(يقوم يخرج فهد بعد شوية تنزل مليكة تحت تلاقي فهد قاعد مستنيها)
مليكة: انا جاهزة يلا..
(يقرب منها فهد ويبوس دماغها)
فهد: أيوة كدا بقيتي زي القمر
تتكسف مليكة: طب يلا..
مليكة:باي يا مي...
مي: باي يا قلبي
(يخرجوا ويركبوا ويتحركوا..)
مي: الو يا ادهم أيوة هبتدي اجهز اهو..
مي: خلاص ماشي يلا باي
(تقفل مي معاه وتتطلع عشان تبتدي تجهز)
(عند فهد ومليكة)
فهد: تعالي نركب قطر الموت
مليكة بخوف: لا يا فهد بلاش انا بخاف اووي
يمسك ايديها فهد: متخافيش طول مانا جمبك
مليكة: حاضر
(يقطع فهد التذكرة ويروحوا عشان يركبوا..)
فهد: متخافيش امسكي في ايدي جامد وغمضي عنيكي وحاولي تستمتعي
مليكة: حاضر
(تبتدي اللعبة ومليكة خايفة بس بعد شوية تستمتع وماسكة في ايد فهد بتحاول تستمع بكل لحظة بينهم
بعد شوية ينزلوا من اللعبة،مليكة دايخة يسندها فهد)
فهد بضحك: انتي تعبتي من اول لعبة كدا.
مليكة: اه يانا مش قادرة خلاص اقوم
فهد: اقعدي طيب ريحي شوية..
*في الشالية عند مي يخبط الباب تفتح تلاقي ادهم،يتصدم ادهم من جمالها*
ادهم: اي الجمال دا
مي بكسوف: ميرسي
*مي كانت لابسة فستان نبيتي كت بفيونكة من قدام سودا وقصير لحد الركبة وفاردة شعرها وحاطة ميكب خفيف*
ادهم: يلا بينا
مي: يلا
(يخرجوا من الشالية ويركبوا يوصلوا قدام مطعم وينزلوا..يمسك ادهم ايديها ويدخلوا)
ادهم: لو سمحت كان فيه حجز ب اسم ادهم حسين..
الجرسون: أيوة فندم اتفضل..
(يوصلهم الجرسون عند التربيزة وياخد طلباتهم ويمشي)
ادهم: احكيلي عنك يا مي..
مي: محتاج تعرف اي عني..
ادهم: كل حاجة..
مي: اسمع يا سيدي انا مي عندي ظ¢ظ¢ سنة في كلية هندسة من عيلة بسيطة عايشة مع امي ولدي متوفي مليش صحاب كتير مفيش غير مليكة هي الي صاحبتي واختي وحبيبتي وطبعاا بقيت انت كمان بس كدا..
ادهم: حبيتي قبل كدا يا مي..؟؟
(تتصدم مي من السؤال)
مي بثبات: لا
ادهم: مي انا بحبك
(تتخض مي وتفكر للحظات)
مي بجدية: لا
اتمني حلقة انهاردة تكون عجبتكم منتظرة رائيكم






الكلمات الدلالية (Tags)
احكي, حكايتك, رواده, قصة, قصيرة

أدوات الموضوع

الانتقال السريع

المواضيع المتشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
قصص قصيرة جدا جدا ...لكنها معبرة,قصص قصيرة,قصة قصيرة مؤثرة جداً آنسة قهوة ☕ قصص - حكايات - روايات 0 02-15-2019 03:50 PM
حكم جميلة جدا،حكمة قصيرة ومفيدة،حكم قصيرة وقوية،حكم وامثال قصيرة،حكم وأمثال قصيرة جداً ساليسيا حكم وأقوال مأثورة 1 11-22-2018 08:28 PM
سيارة مفخخة تستهدف مطعما بالعراق.. وقتلى بين رواده وردة الاخبار - News 1 09-21-2018 06:43 PM
عبارات وحكم قصيرة,حكم رائعه وقصيره,خواطر وحكم قصيرة,حكم وأمثال قصيرة جداً,حكم واقوال,اقوال ماثورة موجوع قلبى حكم وأقوال مأثورة 5 09-10-2018 06:51 AM
أقوال وحكم إسلامية قصيرة,أقوال وحكم قصيرة,حكم رائعه وقصيره,خواطر وحكم قصيرة,حكم وأمثال قصيرة 2019 ساحرة الجنوب حكم وأقوال مأثورة 3 09-10-2018 06:49 AM


الساعة الآن 06:47 PM.


Powered by vBulletin Version 3.8.8 Alpha 1
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd Trans
new notificatio by 9adq_ala7sas
User Alert System provided by Advanced User Tagging (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.

خيارات الاستايل

  • عام
  • اللون الأول
  • اللون الثاني
  • الخط الصغير
  • اخر مشاركة
  • لون الروابط
إرجاع خيارات الاستايل