Warning: Division by zero in [path]/includes/class_postbit.php(294) : eval()'d code on line 80

Warning: Division by zero in [path]/includes/class_postbit.php(294) : eval()'d code on line 80

Warning: Division by zero in [path]/includes/class_postbit.php(294) : eval()'d code on line 80

Warning: Division by zero in [path]/includes/class_postbit.php(294) : eval()'d code on line 80

Warning: Division by zero in [path]/includes/class_postbit.php(294) : eval()'d code on line 80

Warning: Division by zero in [path]/includes/class_postbit.php(294) : eval()'d code on line 80
قصة احكي حكايتك , روايه قصيرة احكى حكايتك - الصفحة 4 - منتدي عالمك
للنساء فقط
محبطات الأعمال من [ امانى يسرى محمد ]
أقسام القلوب من [ امانى يسرى محمد ]

قصص - حكايات - روايات

صورة اجمل امراة في العالم بدون مكياج ,قصص محزنه,اغرب القصص قصص الصحابة,قصه رعب,الفندق المسكون قصه رعب طويله,روايات للاطفال,قصص دينية,القصص والروايات ,حكايات قصص وروايات,مكتبة القصص,قصص و روايات حب,قصة رائعة عن الصداقة ابكت كل من قرأها, قصص حقيقيه,قصص الانبياء,قصص وروايات كامله,اجمل القصص اروع القصص,القصص العربية,قصص اطفال,قصص طويله,قصص مخيفه,قصص الوفاء,قصص وروايات غرام,قصص عجيبه,قصص وروايات واقعيه, مواقع قصص ورويات,روايات وقصص رومانسية,منتديات قصص,قصص مضحكة ,روايات وقصص عالمية,قصص وروايات قصيره .

نسخ رابط الموضوع
https://vb.3almc.com/showthread.php?t=18111
13151 30
10-23-2019
#19  

افتراضيرد: قصة احكي حكايتك , روايه قصيرة احكى حكايتك

{الحلقة التاسعة عشر}
مي بجدية: لا
(ادهم وقف لثواني يستوعب الكلمة الي نطقتها مي ومية حاجة في دماغه طب اي السبب ممكن تكون مش بتحبني طب بتحب حد تاني مية حاجة في دماغه ومش لاقي اجابة لرفضها..!!)
ادهم بهدوء عكس الي جواه: ممكن اعرف السبب.
مي: من غير سبب ..
ادهم بعصبية: ازاي من غير سبب يعني انتي مرتبطة مثلا بتحبي حد تاني ماهو اكيد فيه سبب يعني محستيش للحظة اني مشدود ليكي مثلا
مي بدموع: مينفعش طول عمري بحلم باليوم الي هيجي واحب فيه احب واحد يكون كل حياتي واحد يديني الحنان، يديني كل الحب الي في الدنيا يخليني محتاجش لحد تانية غيره، انا دايماً بشوف الظباط دول انهم حاجة بشعة حاجة متتحبش ناس قلبها قاسي ميعرفوش يحبوا ميعرفوش يدوا الحنان الي انا محتجاه مقدرش اقولك اني مش معجبة بيك لا انا معجبة بيك بس دة قراري انا مقدرش اكون معاك مقدرش اكون ليك مقدرش اكون معاك ويجي اليوم الي اكون خايفة انك تنزل من البيت احسن مترجعش انا بخاف ومقدرش اخسرك عشان كدا مقدرش اعشمك بحاجة عرفت لية ودة اخر كلام عندي يا ادهم ولو سمحت متفتحش معايا الموضوع دا تاني
(تمشي مي والدموع مغرقة وشها، وادهم واقف مكانه مصدوم من كلامها للدرجة دي ممكن الخوف يوصل الانسان للدرجة دي ادي اي الخوف دا قادر يهزم الإنسان ويخليه ضعيف بالمنظر دا

دفع ادهم الحساب ويتحرك هو كمان عشان يجهز نفسه للسفر وكل الي في دماغه كلام مي، عند مي توصل الشالية تلاقي مليكة قاعدة قدام التلفزيون)
مليكة: اي يا بنتي كنتي فين كل دا..؟؟
مي: معلش يا مليكة كنت مخنوقة واتمشيت شوية
مليكة بقلق: مالك يا مي انتي كنتي بتعيطي...!!
مي بعياط: اعترفلي يا مليكة هدم كل حاجة بيني وبينه هدم الصحوبية والكلام وكل حاجة مش عارفة ازاي هعيش من غيره ازاي يا مليكة...
(تحضنها مليكة وتطبطب عليها..)
مليكة بحزن: يا حبيبتي لحد امتي هتفضلي في الاوهام دي انتي بتحبيه وبتعملي في نفسك كدا طب ازاي طيب..!!
مي: لا يا مليكة انا عمري ماهكون زي امي في يوم من الايام شافت الذل علي ايد بابا الله يرحمه عمره ما قالها كلمة حلوة كان ينزل عملية او يقبض علي حد كانت تفضل حاطة ايديها علي قلبها اذا كان هيرجع ولا لا ومع ذلك عمره ماعاملها حلو فضلت عايشة حياتها كدا كنت انا بدأت اكبر وفي يوم نزل ومرجعش تاني خسرته اه هو مكنش حنين بس كان ابويا يا مليكة كان ابويا الي مقدرش استغني عنه وللاسف ادهم انا مقدرش اكون معاه ولا اقدر اخسره ولا اكرهوا بسبب أفعاله معايا خليني كدا احسن هو بكرا ينسي وانا كمان انسي..
مليكة بحزن علي صديقة عمرها: قومي ريحي اعصابك شوية عشان متتعبيش عشان كمان هننزل مصر بكرا قومي يا حبيبتي
مي بضعف: حاضر
(تقوم مي تتطلع اوضتها وتنام تحت عند مليكة تليفونها يرن..)
مليكة بتنهيدة: أيوة يا فهد...!!
فهد بقلق: مالك يا حبيبتي انتي مضايقة من حاجة ولا اي..
(تحكيله مليكة علي صاحبتها)
فهد: بس مش كل الناس زي بعضها وباين علي ادهم أنه كويس ومحترم لي متديش لنفسها فرصة وتجرب
مليكة بتعب: معرفش يا فهد والله انا تعبت كلام معاها ربنا يصلح ليها الحال يارب
فهد: يارب يا حبيبتي وانتي متزعليش نفسك أن شاء الله خير
مليكة: يارب يا فهد, اه صحيح اعمل حسابك هننزل مصر بكرا
فهد: تمام يا حبيبتي يلا تصبحي علي خير
مليكة: وانت من اهله
(تقفل مليكة مع فهد وتتطلع تنام، تاني يوم الصبح تصحي مليكة من النوم وتقوم تغسل وشها وتجهز نفسها وتروح عند مي عشان تصحيها، تتدخل تسمع صوت المية تعرف أن مي في الحمام، تخرج تنزل تحت في المطبخ تجهز الفطار بعد شوية تنزل مي..)
مي بأرهاق تعب: صباح الخير
مليكة: صباح النور يا حبيبتي اي خلاص جهزتي
مي: اه خلاص تمام وانتي..!!
مليكة: اه هنفطر ونتحرك..!
مي: لا يا مليكة مليش نفس هطلع أتأكد اني لميت كل حاجتي..!!
(تمشي مي من غير ماتسمع رد مليكة..)
مليكة بحزن: ربنا ييسرلك الحال يا مي يارب
(تتطلع مي الاوضة وتمسك فونها تلاقي ادهم رن عليها اكتر من عشرين مرة، تنزل دموعها)
مي بدموع: اسفة يا ادهم اسفة اني جرحتك اسفة اني مش قادرة اكمل معاك اسفة اني مش قادرة اديك الحب الي انت حبتهولي بس صدقني غصب عني انا اتعذبت كتير ومش حمل اي عذاب تاني
(بعد شوية تنادي مليكة علي مي ويركبوا مع فهد ويتحركوا علي القاهرة..)
(في الفيلا عند مليكة فريد ووفاء قاعدين بيفطروا..)
فريد: مليكة جاية انهاردة مش عايز اي مشاكل يا وفاء ماشي..
وفاء بقرف: ماشي
(يخلص فريد فطار ويدخل المكتب..)
وفاء: اخيرا الهانم هتنور
(عند فهد في العربية مليكة قدام جمبه ومي ورا سرحانة وحزينة)
(عند ادهم في البيت قاعد متعصب، يبعت رسالة لمليكة)
(عند مليكة تمسك الفون تلاقس رسالة من امهم يبصلها فهد تفتح الفون تلاقي مكتوب)
*مليكة بالله عليكي طمنيني علي مي انا مش عارف اطمن عليها وبرن عليها مش بترد بس طمنيني عليها ونبي*
مليكة: متقلقش يا ادهم احنا خلاص قربنا نوصل القاهرة وبعد كدا ابقي قابلها واطمن عليها بنفسك مع السلامة
(تبعت مليكة الرسالة يبصلها فهد ويبتسم، بعد شوية يوصلوا القاهرة قدام الفيلا بعد اما ينزلوا مي قدام بيتها)
فهد: خلي بالك من نفسك واحنا هندبر نفسنا لحد اما اقدر اتكلم مع فريد بيه وابعدي عن جاسم يا مليكة ماشي
مليكة: حاضر يا حبيبي متقلقش
(تنزل مليكة من العربية وينزلها فهد الشنط)
(في مكان تاني)
الباشا: البشوات عايزني اصفي فريد من الشغل
الشاب: يا باشا هو عمل حاجة ولا اي..
الباشا: بيقولوا أنه مبقاش ينفع في الشغل بيخاف علي بنته ومبقاش قادر علي شغلنا قالولي اصفي اي حد تبعه قبل العملية هبعتك تخطف بنته وتجيبها علي هنا وبعد العملية هنخلص عليهم هما الاتنين
الشاب: الي تؤمر بيه يا باشا
الباشا: انصرف انت..!!
(في الفيلا عند مليكة تسلم علي باباها وعمتها وتتطلع أوضتها ترتاح تدور علي الموبايل بتاعها متلاقهوش..!)
(عند فهد في العربية بيركب يلاقي فون مليكة يرجع تاني عشان يديهولها، يدخل الفيلا ويعدي من قدام المكتب بتاع فريد،في المكتب عند فريد بيتكلم في الفون)
فريد: يا باشا بس هو معملش حاجة لحد دلوقتي..!!
المتصل:.....
فريد: بس امه متقدرش تقول حاجة عليا..!!
المتصل:.....
فريد: مقدرش اخلص منه بقاله سنين شغال معاياا وبيوصل مليكة مظهرش منه اي حاجة ولا يعرف عني حاجة لية اذيه..
المتصل: ......
فريد: تمام سبني اظبطها



10-23-2019
#20  

افتراضيرد: قصة احكي حكايتك , روايه قصيرة احكى حكايتك

{الحلقة العشرين}

(فهد واقف برا مصدوم من الي سمعه والي بيتردد في ودنه والدته عارفة اي ومخبية عنه ولية فريد مجبر أنه يقتله، يقع التليفون من ايده ويخرج علي برا بسرعة ويركب العربية ويجري بيها تايه مش عارف يروح فين..)
فهد : يارب يا تري الايام مخبية ليا اي ولية فريد عايز يأذيني..
(فهد اخر مايزهق من اللف في الشارع يرجع علي بيته ويدخل يلاقي والدته قاعدة في الصالة، يدخل فهد وباين علي وشه الحزن، تشوفه تفرح تجري عليه عشان تحضنه)
فهد وهو بيبعدها: لو سمحتي ابعدي
نادية بصدمة: مالك يا فهد فيه اي..!!
فهد: فيه اني عايز افهم كل حاجة دلوقتي حالا خوفك الزيادة عليا طول فترة شغلي عند فريد بقالي سنين شغال ومع ذلك لسة خوفك زي ماهو مش بيقل لية يا امي فيه اي انتي مخبياه عليا انا سمعت منه كلام انهاردة أنه عايز يقتلني فهميني يا امي فيه اي
نادية بصدمة: عايز اي
فهد بعياط: أيوة عايز يقتلني فاهمة يا امي فيه ناس كانوا بيكلموه علي التليفون وبيقولوا انت لازم تخلص منه قالهم هو ميعرفش حاجة بس قالوا لي انك انتي عارفة عارفة اي يا امي احكيلي
نادية بعياط:اقعد يا فهد اقعد هحكيلك كل حاجة..
(تقعد نادية هي وفهد)
(فلاش باگ)
فريد: تعالي يا حسين انا عايزاك..
(يروح حسين وراه ويدخل المكتب)
فريد: انا عارف انكم علي اد حالكم ومحتاج فلوس اي رائيك لو شغلتك معايا في مكان اكبر وبفلوس اكتر..
حسين بفرحة: اي الشغل دة يباشا
فريد بخبث: تشتغل معايا في تجارة المخدرات
حسين بصدمة: هو حضرتك بتاجر في المخدرات
فريد: اه يا حسين وعايزاك تشتغل معايا
حسين بصدمة: لا طبعااا مستحيل ادخل بيتي قرش حرام انت بتقول اي يا فريد بيه لا طبعااا..
فريد بعصبية: يعني اي مش موافق يا حسين انت بترفض عرض زي دا ماهو انت لاما تبقي معاياا لاما اعتبر نفسك مش هتكون موجود علي وش الارض تاني الي بيعرف سرنا وميكونش معانا ويكون عدو لينا بنقتله
حسين بخوف: بردو لا يا فريد بيه مش هشتغل مع حضرتك ومن انهاردة انا قدمت استقالتي..
(يمشي حسين ويسيب فريد واقف مكانه)
فريد: بكرا تندم يا حسين غبي
(يروح حسين بيته ويدخل يلاقي نادية قاعدة يدخل وعلي وشه علامات الحزن)
نادية بقلق: مالك يا حسين..
حسين بحزن: انا سبت الشغل
نادية: يالهووووي لية كدا يا حسين..
(يحكيلها حسين علي كل حاجة)
نادية بصدمة: يالهوووي فريد بيه طلع تاجر مخدرات
حسين: اه يا نادية وانا رفضت اشتغل معاه وقدمت استقالتي هددني أنه هيقتلني
نادية: يالهوووي يا حسين انا خايفة اووي لحسن يحصلك حاجة..!!
حسين: لن يصيبنا الا ما كتب الله لنا خير يا نادية خير انا هقوم اريح شوية..!!
(تعدي الايام وفي يوم)
نادية: بص يا حبيبي انا نازلة السوق وجاية ولما بابا يصحي ابقي قوله..!!
الابن: حاضر يماما
(تنزل نادية السوق بعد شوية الباب يخبط يروح الولد يفتح يدخلوا اتنين ضاخمين كدا في الجسم واحد يمسك الولد والتاني يدخل حسين يسمع صوت صريخ ابنه يخرج من الأوضة واول مايخرج يضرب بالنار تتدخل الرصاصة في قلبه ويموت..)
الولد: باباااااااااااا
(ياخدوه الناس ويخرجوا ،بعد شوية توصل نادية تلاقي حسين مرمي في الارض وميت)
نادية بصريخ: حسيننننن قوم يا حسين رد عليا متسبنيش في الهم دة لوحدي قوم يا حسين انت وعدتني انك مش هتسبني قوم ونبي رد عليا ااااااااه رد عليا يا حسين
(ويغمي عليها، تتدخل الجيران ويتوصلوا مع اهلها ويعرفوا الي حصل، ويدفن حسين ويتعمل العزا بعد تلات ايام عزا، نادية قاعدة في اوضتها وماسكة صورة ابنها وجوزها)
نادية بعياط: طب جوزي وعرفت أنهم قتلوه انت بقي فين يا ابني خدوك فين حرقوا قلبي عليك انت وابوك
( يدخل فهد عليها)
فهد ببراءة: ماما هو انا كدا مش هشوف بابا تاني ولا اخويا
نادية بعياط: ادعيلهم يا حبيبي ادعيلهم هما دلوقتي في مكان احسن عند ربنا
فهد: ماما خضيني في حضنك واوعي تسبيني وتمشي زي بابا واخويا الوحش دة
نادية: تعالي يا حبيبي
(تاخده نادية وتنام)
(باگ)
نادية بعياط: ومن ساعتها وانت متعرفش اي حاجة غير أن ابوگ مات في حادثة واخوگ كان معاه بس ملقنهوش في العربية بس ودة الي انت عارفه لانك مكنتش موجود ساعتها كنت عند قرايب ليا
فهد بصدمة: يعني انا ابويا اتقتل
اتمني حلقة انهاردة تعجبكم وعايزين تفاعل بقي يجماعة




10-23-2019
#21  

افتراضيرد: قصة احكي حكايتك , روايه قصيرة احكى حكايتك

{الحلقة الحادية عشر}
فريد: بتعمل اي يا ابن ال....
(يتخض جاسم ويبعد عن مليكة، ومليكة تجري تقف وراء ابوها وفريد يروح عند جاسم وينزل فيه ضرب تيجي وفاء علي صوتهم...)
وفاء بخضة: ابني فيه اي يا فريد وسع ايدك كدا اوعي...
فريد بعصبية: ابنك دة مش عايز اشوف خلقته هنا تاني اخرتها بيتهجم علي بنتي في بيتي دة اتجنن ولا اي انا لو مقعده هنا ف دة عشانك ولولا أنه ابنك كان زمانه مرمي في السجن دلوقتي..
وفاء بهدوء: وهو اتهجم عليها..!!؟؟
فريد بعصبية: اي البرود الي انتي فيه دا بقولك أيوة اتهجم عليها ..
وفاء بخبث: انا عايزة اجوز جاسم لمليكةوكدا كدا احنا قرايب في بعض ومش هلاقي لابني احسن من بنت اخويا ولا اي
فريد: لا طبعا انتي بتقولي اي ..
*مليكة من الصدمة وقعت أغمي عليها حااسوا بحاجة اترمت في الارض*
فريد بخضة: مليكة...
(يجري عليها ويحاول يفوق فيها يشيلها يحطها في السرير ويتصل بفهد)
فريد بخوف: الو يا فهد انت فين..
فهد بنوم واستغراب:انا في البيت يا فريد بيه فيه حاجة ولا اي...
فريد: تعالي بسرعة يا فهد لان مليكة تعبانة ولازم اروح بيها المستشفي عشر دقايق وتكون قدامي هنا وقفل معاه...
*وفهد قلبه وقع في رجله خوف علي مليكة حب عمره من وهي صغيرة *
فهد بقلق: يارب تبقي بخير يارب خليها ليا انا مليش غيرها يارب والله
(وفي اقل من غير دقايق وصل فهد قدام الفيلا ودخل لقي فريد نزل بمليكة)
فريد : تعالي يا فهد خد مليكة وديها العربية عقبال ماجيب في حاجتي من المكتب ..
*يقرب فهد ويشيل مليكة بين أيديه الاتنين مش مصدق انها في حضنه بس في حضنه وهي تعبانة وهلكانة وهي باين عليها الإرهاق والتعب...حبيبته بين ايديه بتروح منه اقسم أنه مش هيخليها تدوق الحزن تاني ابدااااا *
(ياخدها ويدخلها العربية ويخرج فريد ويطلعوا علي اقرب مستشفي يدخلوا)
فريد بزعيق: دكتور بسرعة
"تيجي ممرضة علي صوت الزعيق"
الممرضة بخوف: اتفضل يا فندم والدكتور جاي حالا احنا هننقلها دلوقتي..!!
( وبالفعل تم نقل مليكة للاوضة وجيه الدكتور وكشف عليها يخرج الدكتور من الأوضة
فريد بقلق واقف جمبه فهد الي مبقاش مستحمل حاسس أنه قلبه بيقف.. )
فريد: ها يا دكتور طمني
الدكتور: هي متعرضة لصدمة عصبية لازم تريح اعصابها اكتر من كدا تسافر اي مكان بعيد عن هنا شوية لحد اما تستريح ولازم تهتموا بأكلها شوية لأنها ضعيفة جداااا..انا علقت ليها محلول دلوقتي وان شاء الله كلها كام ساعة وتفوق هنسيبها انهاردة تحت الملاحظه وتقدر تخرج بكرا ..
فريد: شكرا يا دكتور..
الدكتور: العفو دة واجبي عند اذنكم...
(يقعد فريد علي اقرب كرسي
وفهد واقف مية سؤال في دماغه اي حصلها خلاه تتدخل في صدمة مين ضايقها مين قدر يقرب من حبيبته ويجرحها مين كان عنده الجراءة دي مين قدر يبص في عينيها ويجرحها سؤال في دماغه ومش عارفة إجابة ليهم قرر السكوت وعدم التفكير يعدي اليوم من غير اي جديد)
(في الصباح في مكتب ادهم
يسمع صوت دقات علي الباب)
ادهم: ادخل
"يدخل امين شرطة"
أمين الشرطة: تمام يا فندم..
ادهم: خير...
أمين الشرطة: اللواء حسين عايز حضرتك يا فندم..
ادهم: تمام انصراف انت..
(يأدي الأمين التحية العسكرية ويخرج يقوم ادهم من علي مكتبه ويروح عند اللواء)
ادهم في سره: خير يارب
يدخل ويأدي التحية العسكرية.
ادهم: خير يا فندم طلبتني لية...
حسين: تم نقلك الساحل لمدة أسبوعين أو تلاتة كدا
ادهم: لية يا فندم..؟؟؟
حسين: في عجز في الظباط هناك وانت تروح تكمل العجز دا لحد اما الظابط الجديد يوصل وهناك مجهزين ليك شالية تقعد فيه وكل حاجة جاهزة.!!
ادهم: تمام يا فندم المفروض اسافر من أمتي..!!
حسين:بكرا بكتير تكون مخلص كل حاجة وتسافر!!
*يقوم ادهم ويأدي التحية العسكرية*
ادهم: تمام يا فندم.
حسين: انصراف
"يخرج ادهم برااا"
ادهم في سره: ياربيي يعني الواحد ناقص سفر ومرمطة في الحر دا هو مفيش غيري يعني انا الحيطة المايلة روح يا ادهم تعالي يا ادهم ..
سامح: طب قولي ونبي لو حد قفشك وانت بتكلم نفسك كدا مين هيحترمك بعد كدا ..
ادهم: ازيك ياض يا سامح عامل اي
سامح: انا تمام يخويا انت عامل اي
ادهم: انا فل الفل..
سامح: كنت ماشي بتبرطم لية كدا
ادهم: اللواء يعم هينقلني الساحل بكرا عشان فيه عجز في الظباط
سامح: يعيني عليك وبعدين يعم هو لاقي دة مليطة هناك..
ادهم: ماتتلم يا بني انا مش عارف انت ظابط ازاي اصلا..
سامح: انا ظابط علي ماتفرج
ادهم: صحيح جهز نفسك عشان لما هرجع فيه طالعة مع فريد كدا هنعمل معاه الصح..
سامح: خلاص ماشي مستنيك يا صاحبي
(ويسلموا علي بعض ويمشي ادهم ،في المستشفي عند مليكة يدخل عليها فريد)
فريد: صباح الخير علي بنوتي الجميلة
مليكة بخوف وقلق: صباح النور ..
فريد: عاملة اي دلوقتي احسن عن الاول صح
مليكة: الحمدلله بابا هو
(تقاطع كلامها دخول مي وهي بتعيط تجري عليها تحضنها+
مي: كدا تخضيني عليكي يا مليكة بتختبري غلاوتك عندي يعني
مليكة: مانا زي الفل قدامك اهو متقلقيش بطلي عياط بقي..!!
فريد: مليكة الدكتور قال انك لازم تسافري يومين تريحي فيهم اعصابك انا بعت ناس يظبطوا ليكي الشالية الي في الساحل وانتي هتروحي بكرا وهبعت معاكي فهد يفضل معاكي هناك بالعربية ولو طبعاا مي توافق انها تروح تقعد معاكي اليومين دول..
مي: مفيش مشاكل يا عمو هروح معاها متقلقش عليها...
فريد: كتر خيرك يا بنتي..يلا يا مليكة اجهزي عشان نمشي..
مليكة بخوف: بابا هو جاسم هناك
فريد: لا متقلقيش مش موجود هناك انا هستناكي برا...
*يخرج فريد ومي تجهز مليكة ويخرجوا يقابلها فهد*
فهد بقلق: الف سلامة عليكي آنسة مليكة
مليكة بشئ من التعب: الله يسلمك يا فهد..
(ويسندها مع مي ويخرجوا يركبوا ويتحركوا يوصلوا وكل الحراس يسلموا علي مليكة لأنهم بيحبوها جدااااا.. )
"تتدخل مليكة الفيلا تقرب عليها وفاء"
وفاء: الف سلامة عليكي يا بنت اخويا..
مليكة بأشمئزاز: الله يسلمك يا عمتو مي معلش طلعيني اوضتي عشان تعبانة وعايزة استريح..
مي: حاضر يا حبيبتي يلا...
فريد: فهد تعالي المكتب عايزاك .
"يروح وراه فهد"
فهد: خير يا فريد بيه
فريد: مليكة هتتحرك بكرا الصبح بدري هتروح الساحل وانت هتروح معاها وهتبقي تحت عينك لحظة بلحظة انا بثق فيك جداااا عشان كدا اخترتك اتمني انك تكون قد الثقة دي...
*فرح فهد جداااا لأنه هيقعد مع مليكة وقت أطول *
فهد: متقلقش يا فريد بيه في عنيا..
فريد: وانا متأكد من حاجة زي كدا اتفضل انت بقيت اليوم إجازة جهز نفسك
فهد: ماشي عن اذنك...
(يعدي بقيت اليوم من غير اي احداث تذكر)






10-23-2019
#22  

افتراضيرد: قصة احكي حكايتك , روايه قصيرة احكى حكايتك

{الحلقة الثالثة عشر}
*توصل مي وتتدخل علي مليكة وهي بتكلم نفسها*
مليكة: انتي اتجننتي خلاص وبتكلمي نفسك..
مي: اقعدي ساكتة يا مليكة لحسن انا على أخري..!!
مليكة: مالك يا مصيبة فيه اي وبعدين انتي الصبح كمان كنتي متعصبة حصل اي
مي بعصبية: يا بنتي الصبح واحنا في الإستراحة حصل موقف كدا
(وتبدأ تحكيلها كل حاجة لحد اما وصلوا الشالية)
مليكة: يخربيت ام لسانك الطويل الي موديكي في داهية دا ..
مي بعصبية: هو الي يستاهل دة انا كنت هاكله بسناني
مليكة: اهدي يا وحش مش كدا قومي يلا غيري هدومگ كدا وخدي وانا هقعد عند البحر شوية لحد اما تخلصي وتبقي نجهز الاكل..
مي: ماشي يا مزة ..
مليكة: يا مصبرني الله يكون في عون الي هيتجوزگ...
مي: امه هتكون داعية عليه
مليكة: اكيد ..
*تقوم مي تتطلع فوق وتخرج مليكة علي البحر يلمحها فهد يتسحر بجمالها*
(مليكة لابسة شورت جينز وبادي كت احمر وحاطة شال علي كتفها وشعرها مفرود علي دهرها والهوا عمال يطيره.. )
"تلاحظه مليكة أنه عمال يبص عليها تتكسف تقرب منه"
مليكة: انت لسة مغيرتش هدومگ..
فهد: كنت بركن العربية وقولت أقف عند البحر شوية واستناكم لو احتجتم حاجة..
مليكة:اه طب تعالي نقعد
(يروحوا يقعدوا)
مليكة: احكيلي عنك يا فهد..
فهد؛ محتاجة تعرفي اي عني..
مليكة بفضول: كل حاجة...
فهد: نظرة الفضول في عنيكي رهيبة ..
مليكة بضحك: باين عليا اووي كدا ..
فهد: اووي بصي يا ستي انا من عيلة بسيطة عايش مع امي والدي الله يرحمه وكان ليا اخ اختفي يوم موت بابا مكملتش تعليم طبعااا لان ظروفنا مكنتش تسمح لحاجة زي كدا لو تعرفي بابا كان شغال عند فريد بيه وانا جيت مكانه..
مليكة: أيوة طبعااا فاكراه الله يرحمه كنت بحبه اوي طب واخوك متعرفش عنه أي حاجة.
فهد بيأس: لا من ساعة موت بابا وهو اختفي نهائي منعرفش عنه حاجة كان انا عندي وقتها خمس سنين وكان عشر سنين مقدرتش اني ادور عليه وصحة امي اتدهورت من ساعتها كنت بشتغل اي شغلانة تقابلني لحد اما كبرت وجيت بقي اشتغلت عندكم في الفيلا كان عندي بتاع ظ،ظ¨ سنة بس كدا يا ستي دي حكايتي.. ..
مليكة: يااااه بس انت اتبهدلت اووي وكان نفسك تخش كلية اي يا فهد
فهد: كان نفسي اخش صيدلة بس ربنا مكتبليش نصيب اني اكمل تعليمي بقي بس اهو بنقول الحمدلله..
(لسة مليكة هتتكلم تنادي عليهم مي)
مي: يلا يجماعة انا حضرت الفطار..
مليكة: ماشي يا مي يلا يا فهد
فهد: لا اتفضلي انتي وانا هقعد هنا احميكم...
"تشده مليكة من ايده"
مليكة: احنا جاين هنا نغير جو سيبك بقي من الشغل والرسميات دي
يبتسم فهد ويبصلها بحب: تمام
(يدخلوا يفطروا ويريحوا شوية)
*عند فريد في الفيلا، بيتكلم في الفون*
فريد: اي يا محمد انا سمعت أن ادهم اتنقل الساحل..
محمد: أيوة يا فريد بيه اتنقل فعلا الساحل لأن فيه عجز في الظباط....
فريد: تمام ابدؤا جهزوا في الشحنة الجديدة قبل مايرجع القاهرة تاني..
محمد: تمام يا فريد بيه.
(عند مليكة في الساحل تصحي من النوم تروح تصحي مي)
مليكة: مي قومي يا مي تعالي نخرج شوية انا زهقانة..
مي: اممم
مليكة: يا بنتي قومي بقي انجزي ..
مي: لا يا مليكة انا مش قادرة اخرج روحي انتي...!!
مليكة: فقرية وربنا...!!
"تخرج مليكة من الأوضة ترن علي فهد"
مليكة: الو يا فهد انت نايم
فهد: لا انا صحيت محتاجة حاجة يا مليكة هانم..
مليكة بزهق: مش قولتلك ترفع الألقاب دي بقي يا بني بقولك اي طيب جهز العربية عشان نخرج والبس كلاسيگ بلاش اللبس الرسمي دا تمام..
فهد بتعجب: تمام..
(تروح مليكة أوضتها تاخد دش وتخرج تروح عند الدولاب)
مليكة: يا تري البس اي بقي
(تقلب في الهدوم لحد اما تتطلع فستان احمر كت ضيق من عند الصدر ونازل علي واسع واحد الركبة وتطلع جزمة سودا)
*تلبس الفستان وتفرد شعرها علي ضهرها وتحط ميك اب خفيف زادها جمال علي جمالها *
تسمع صوت زمارة عربية تعرف أن فهد وصل تنزل تحت تخرج تلاقي فهد واقف لابس قميص ابيض مبين عضلاته وبنطلون اسود وكوتش ابيض كان وسيم جداا يشوفها فهد ينبهر بجمالها....)
فهد: هو انا ينفع اقولك انك جميلة اووي..
مليكة بضحك وكسوف:اعتبر دي معاكسة ولا اي
فهد: لا مقدرش
مليكة : طب يلا بينا
(يركبوا العربية ويبدأ فهد يتحرك يشغل التسجيل تبتدي اغنية لعمرو دياب)
*وماله لو ليله توهنا بعيد وسبنا كل الناس ... انا يا حبيبي حاسس بحب جديد ماليني ده الاحساس وانا هنا جنبي اغلي الناس انا جننبي احلي النااسâ‌¤حبيبي ليله تعالا ننسا فيها ال راح تعالا جوا حضني وارتاح دي ليله تسوي كل الحياه *
يبص فهد لمليكة يلاقيها سرحانة مع الاغنية والهوا بيطير في شعرها كان منظرها حلو اووي كانت ملاگ من ملائكة السما كانت حورية بمعني الكلمة ولون عينيها الي بيسحروه..
فهد في نفسه: ياااه يا مليكة لو اقدر اقولك علي الي جوايا من ناحيتك مش عارف لية انتي الوحيدة الي حبيتها لية اقع في حبك انتيسحرتيني خلتيني مش قادر اشوف غيرك ولا احب غيرك بس مش هينفع لازم الحب دة ينتهي انتي عمرك ماهتكوني من نصيبي ولو انتي وافقتي فريد بيه مش هيوافق يارب حلها من عندك بقي!!
مليكة: فهد يا فهددددد
(ينتبه فهد علي صوتها)
مليكة: اي يا بني بقالي ساعة بنادي عليك كل ..
فهد: معلش مخدتش بالي كنت مركز في الطريق..
مليكة: طب اركن هنا علي جمب هننزل الكافية دة عشان بحبه اووي ..
فهد: تمام انا هستني حضرتك هنا او ماتخلصي اديني رنة..
مليكة: نعم..!؟؟هتستني فين انت هتتدخل معايا
فهد: مينفعش يا...
(تحط مليكة ايديها علي بؤق فهد)
مليكة: مش عايزة اعتراض هتتدخل معايا يلا ..
"يستسلم فهد ويركن العربية ويدخلوا يقعدوا علي الترابيزة تنادي مليكة الجرسون"
مليكة: تشرب اي..
فهد: مش عايز والله..
مليكة: ياربي عليك خلاص هجبلك كابتشينو زي اتنين كابتشينو لو سمحت..
مليكة: ممكن تفك كدا يا فهد وبعدين مش انا قولتلك احنا جاين هنا نخرج ونتفسح مفيش شغل والكلام دا...
فهد: معلش لسة مخدتش علي الجو بردو...
مليكة: طب قوم معايا نرقص وانت تاخد علي الجو بسرعة..
(يتنح فهد)
فهد في سره: دي بتتطلب مني ارقص معاها هو فيه اي انهاردة ناوية تجيب اجلي انهاردة بحلاوتها دي
مليكة: هفضل واقفة كدا كتير يا بني قوم يلااا...
(يطلعوا علي الاستيدج ويبدؤا يرقصوا سلو فهد مبسوط اووي بقرب مليكة منه يفضل باصص في عينيها )
(تتكسف مليكة)
*يبفضلوا يرقصوا لدرجة أنه الأغنية خلصت وهما مش حاسين*
مليكة: شكلنا خدنا علي الجو بسرعة الأغنية خلصت واحنا محسناش يلا نرجع نقعد
فهد: احم يلا
(يرجعوا علي الترابيزة)
فهد: ممكن أسألك سؤال..
مليكة: اتفضل طبعاا
فهد: هو انتي ازاي يعني بتتعاملي معايا كدا عادي...
مليكة: عادي ازاي يعني
فهد: احم يعني في الاول وفي الاخر انا سواق بشتغل عندكم ازاي بتقعدي معايا وبتتكلمي معايا عادي فاهمة قصدي
مليكة: عشان انا مش بعرف افرق بين الناس بطل تشوف نفسك اقل من الناس وانت هتلاقي كل الناس بتتعامل معاك عادي مش معني انك بتتشغل مع بابي اني متعاملش معاك أو اخرج معاك حتي لا انا عادي جداااا احنا كلنا ولاد تسعة...
*فهد الكلام دة فوقوا خلاه عنده امل لسة أنه لو اعترفلها بحبه ممكن تتقبله وتبقي معاه*
فهد بأبتسامة: عندك حق فعلا..
(عند مي تصحي من النوم متلاقيش مليكة تعرف انها خرجت تقوم تلبس وتخرج تتمشي علي البحر ، وهي بتتمشي وسرحانة تخبط في شاب لسة بترفع وشها تشوف خبطت في مين!؟)







10-23-2019
#23  

افتراضيرد: قصة احكي حكايتك , روايه قصيرة احكى حكايتك

{الحلقة الرابعة عشر}
ادهم: هو انتي لا دة انتي مستقصداني بقي
مي بأستفزاز: ولية متكونش انت الي بتراقبني يخويا
ادهم: خلاص يا ستي انتي لسانك طويل اووي تعالي نعمل معاهدة صلح بقي..
مي بضحك: ماشي يعم..
(يسلموا علي بعض)
ادهم: تعالي نقعد شوية بقي..
مي: يلااا...
*يقعدوا علي البحر*
ادهم: اسمك اي بقي..
مي: مي وانت اسمك اي..
ادهم: انا اسمي ادهم بتشتغلي اي ولا بتدرسي اي...
مي: انا في كلية هندسة ودي اخر سنة ليا وانت.؟؟
ادهم: معاكي المقدم ادهم
مي بخوف: اي ظابط
ادهم بأستغراب: أيوة خفتي لية..
مي: مش عارفة دايما بخاف اووي منكم وبحس انكم دايما جد وملكوش في الهزار ولا في الحب وكل شغلكوا تقبضوا علي مجرمين..
(ادهم ضحك جامد اوي عليها)
مي بعصبية: بتتضحك عليا لية ..
ادهم بضحك: اصل كلامك يضحك احنا مش كدا خالص بنعرف نحب ونهزر ونضحك ونعمل كل حاجة ناقص تقوليلي اذا كنا بناكل زيكم ولا لا
مي: صح انتو بتاكلوا زينا ولا لا
ادهم بعصبية: قومي يا مي من هنا قومي
مي: خلاص يعم بهزر معاك
ادهم: ماشي يختي قومي يلا أوصلك
مي: يلا..
*بعد شوية يوصلها ادهم عند الشالية*
ادهم: مش ناسية حاجة تتدهاني كدا ولا كدا..
مي: ياااااه دة انت قديم اووي ماتقول انك عايز تاخد رقمي
ادهم: باين عليا اووي كدا..
مي: اه اووي مش عارفة انت ظابط ازاي...
ادهم: تحبي تشوفي ازاي يا بت انتي ..
مي: اهدي يا وحش متبقاش عنيف كدا اتفضل يعم رقمي اهو تديلوا الرقم
ادهم: هبقي ارن عليكي أول ماخلص شغل..
مي: ماشي تصبح علي خير..
ادهم: وانتي من اهله
(يمشي ادهم وتتدخل مي الشالية)
عند فهد ومليكة تقوم مليكة عشان تتدفع الحساب يحط فهد أيده علي ايديها..!!
فهد: المرة دي عليا وبعدين مينفعش يكون معاكي راجل وانتي الي تتدفعي..
(تتكسف مليكة)♥
مليكة: خلاص ماشي يا سي فهد..
"فهد يدفع الحساب"
فهد: يلا بينا..
مليكة: يلا♥
(يخرجوا برا ويركبوا العربية يوصلوا الشالية.)
فهد: لو احتجتي حاجة رني عليا تصبحي علي خير♥.
مليكة: ماشي وانت من اهله♥(تتدخل مليكة الشالية...تلاقي مي قاعدة وسرحانة..)
مليكة تقرب منها
مليكة: بخخخ
تتخض مي وتصوت..
مي: عاااا يخربيتك يا مليكة وقعتي قلبي ..
مليكة: سرحانة في اي
مي: مش سرحانة
مليكة: علي ماما يا بت انجزي
مي: معرفش اهرب منك ابداااا
مليكة بفخر: تؤتؤ..
مي: فاكرة الشاب الي انا قعدت اشتم عليه الصبح دا
مليكة: أيوة ماله.
مي: قابلته انهاردة..
(وتبدأ مي تحكيلها كل حاجة)
مليكة: يا بنت الايه حبتيه ولا اي..
مي: لا طبعااا بقولك ظابط وانتي عارفة نظرتي للظباط عاملة ازاي..
مليكة: مش عارفة هتغيري فكرتك دي أمتي...
مي: مش هتتغير يلا يختي ننام
يطلعوا كل واحدة فيهم علي أوضتها...
(يطلع النهار تقوم مليكة من نومها وتغسل وشها وتاخد دش وتخرج تلبس مايوه ،تروح عند مي تصحيها وتلبس مي هي كمان مايوه وينزلوا تحت)
"تتصل مليكة بفهد"
مليكة: الو يا فهد احنا رايحين البحر هتيجي معانا ولا اي..
فهد:........
مليكة: خلاص ماشي هنستناك هناك علي البحر باي
*تقفل معاه ويخرجوا البنتين يروحوا البحر ويفضلوة قاعدين يجي فهد ويتصدم لما يشوف مليكة لابسة مايوه بس طبعاا ميقدرش يقولها حاجة*
مليكة: فهد تعالي ...
(يروح فهد يقعد وهو مش طايق نفسه)
مي: ازيك يا فهد..
فهد بخنقة: تمام الحمدلله..
(تستغرب مي طريقة كلامه بس تتطنش)
مي: يلا يا مليكة ننزل المية
مليكة: يلاااا هتنزل يا فهد ولا لا
فهد: لا مش هنزل
مليكة: ماشي
(تنزل مليكة هي ومي المية بعد شوية يطلعوا)
مليكة: قوم يا فهد نتمشي نجيب حاجات من الكافتيريا ونرجع..
فهد: هتروحي كدا
مليكة: لا ثواني
(تروح مليكة تاخد سالي من جمب مي تحطه علي وسطها)
مليكة:يلا بينا
*يقوم فهد يمشي جمبها وهما ماشين مرة واحدة تتكعبل مليكة وتقع*
مليكة: مش تحاسب يا بني ادم انت...
الشاب: لو كنت اعرف انك مزة كدا كنت وقعتك في حضني علي طول
مليكة: تصدق انك انسان سافل..
فهد: بتقول اي يا روح امك
الشاب: ولية الغلط دا بس
فهد: هو انا كدا غلط
(يقرب فهد يضرب الشاب ويفضلوا يضربوا في بعض مرة واحدة يطلع الشاب دة يكسر ازازة ويعور فهد في بطنه)..
*مليكة تشوف تيشرت فهد كله دم....!!*
مليكة بصراخ: فهددددد
اتمني حلقة انهاردة تكون عجبتكم تفاعلوا بقي يجماعة انا طولتها اهو فرحوني بقي بالكومنتات زي مانا مافرحتكم وسمعت كلامكم



10-23-2019
#24  

افتراضيرد: قصة احكي حكايتك , روايه قصيرة احكى حكايتك

{الحلقة الخامسة عشر}
مليكة بصراغ: فهدددد...
تجري عليها مي وتلاقي فهد واقع في الارض ومليكة ايديها كلها دم وعمالة تعيط
مي بصدمة: اي دة يا مليكة حصل اي..
مليكة بعياط: الحقيني يا مي فهد اتعور بسببي هيحصله حاجة بسببي يا مي الحقيني..
(تتلم كل الناس حواليهم ويجي الأمن يفضلوا يجروا ورا الشاب لحد اما يلحقوه....!!)
"يتنقل فهد علي المستشفي
يوصلوا المستشفي ويدخل فهد العمليات.."
(يحصل تعطيل في الإجراءات بسبب أن فهد جاي كسائح ف مش هينفع يقبلوه في أوضة من الأوض..!!)
مليكة بصريخ: يعني اي مينفعش تقبلوه انتو بتهزروا امال بعد اما يخرج من العمليات هنوديه فين هنرميه..
الامن: يا فندم هننقله في عربية اسعاف علي المكان الي انتو ساكنين فيه..
مليكة بزعيق اكتر: انت بتقول اي يا بني ادم انتâک‌??????
مي: اهدي يا مليكة انا هكلم ادهم واحاول اخليه يتصرف..
تبعد مي عن مليكة تتصل ب ادهم
مي بصوت مهزوز: الوووو
(يحس من صوتها أن فيه حاجة) ادهم بقلق: ايوة يا مي عاملة اي
مي: انا كويسة بس محتاجة منك مساعدة ممكن تيجي في مستشفي**...
ادهم: اي دا انتي فيكي حاجة ..
مي: لا لا انا كويسة بس تعالي بس وهفهمك
ادهم: ماشي مسافة السكة..سلام ..
(يقفل ادهم مع مي ويتحرك بعد لحظات يوصل ادهم عند مي)
ادهم بقلق: اي يا مي فيه اي حصل اي
(تحكيله مي الي حصل)
ادهم: طب فيه صلة قرابة بينه وبين صاحبتگ او هو لي قرايب هنا أو مثلا ليكم بيت او شالية بأسم حد فيكم هنا...
مي: أيوة أيوة الشالية الي احنا قاعدين فيه بأسم مليكة...
ادهم: طيب يا ستي بسيطة هنقول للامن انكم ليكم شالية هنا وانكم مستقرين هنا فترة عشان يقدروا يخلوه يتنقل هنا في أوضة في المستشفي..
مي: ماشي يا ادهم اعمل اي حاجة بس بالله عليك..
( رغم أن ادهم مضايق من اهتمام مي بلي اسمه فهد دا بس قرر يساعدها لأنها أو مرة تتطلب منه حاجة)
ادهم: تمام خليكي انتي هنا مع صاحبتك لحد اما هو يخرج من العمليات وانا هروح اخلص الاجراءات ..
مي: تمام ماشي
(تروح تقف جمب مليكة ويمشي ادهم يروح عند الأمن يخلص الإجراءات معاه ، بعد شوية يخرج فهم من أوضة العمليات تشوفه مليكة تمشي وراه لحد اما يتنقل الأوضة)
تتدخل مليكة الاوضة علي فهد وتقعد علي الكرسي وتمسگ أيده وكل دا وهو نايم
مليكة:انا مش عارفة انا لية خوفت عليك كدا هو اي حد طبعاااا مكاني كان هيقلق بس حسيت بوجع في قلبي كنت مضايقة اووي كرهت نفسي اني حطيتك في موقف زي دا انا مش عارفة أقولك اي بس بجد انا بقيت بحس شعور غريب اووي ناحيتك تصرفاتك كيانگ بيقلبني قادر بكلمة منگ تغيرني ضحكتك بتفرق معايا مش عارفة اقولك اي بس حقيقي انت بقيت غالي عندي اووي..!!
(تيجي مليكة تقوم عشان تمشي يمسك في ايديها جامد بمعني انها تقعد)
فهد بتعب: وانتي كمان يا مليكة غالية عندي بس سيبي كل حاجة بظروفها كدا بتبقي احسن واحلي..!!
مليكة بدموع: حاضر المهم انت عامل اي دلوقتي بقيت احسن ولا تعبان..!!
فهد: لا انا تمام الحمدلله..بس ازاي قدرتي تقعدني هنا في المستشفي..
مليكة: اينعم عملنا شوية مجهود بس قدرت اخليك هنا لان الشالية الي انا قاعدة فيه بأسمي ف نقلوك بقي عادي في المستشفي وبعدين كمان متنساش انك جاي في خناقة ف دة كان أزمة بس زميل مي ظابط ساعدنا
فهد: اه فهمت..!!
(برا الأوضة واقف ادهم ومي)
مي: انا مش عارفة اشكرك ازاي بجد دة جميل انا مش هقدر انساه ابدااا..
ادهم: متشكرنيش يا مي دي حاجة بسيطة وبعدين احنا صحاب ولو احتجتي اي حاجة كلميني انا موجود هستأذن انا بقي عشان ورايا شغل لو فيه حاجة ابقي كلميني يلا باي..
مي: باي
(يمشي ادهم تتدخل مي عند مليكة وفهد..)
مي: اي يعم كدا تخضنا عليك
فهد: انا اسف تعبتكم معايا بجد..
مي: متقولش كدا يا بني ولا تعب ولا حاجة..
(يبص فهد علي مليكة يلاقيها قاعدة سرحانة يسرح فيها ،بعد اسبوع يخرج فهد من المستشفي ومليكة معاه لحظة بلحظة مش بتسيبوا،في الفيلا تروح مي عند مليكة)
مي: بقولك اي يا مليكة انا عزمت ادهم بكرا علي الغدا وكمان هيجي يشوف فهد..!!
مليكة: ماشي يا حبيبتي مفيش مشاكل، بس انتي اي حكايتك بقي مع سي ادهم دا
مي: ولا حكاية ولا حاجة مانتي عارفة رائي في الموضوع دا مش هنتكلم فيه كتير يعني احنا مجرد صحاب مش اكتر غير كدا لا
مليكة: ماشي يا ست مي انا معاكي للاخر
مي: ونبي اخري عسل زي وجميل
مليكة: عسل اسود يختي!!
مي: مش مهم اهو كله في الاخر عسل وطعمه مسكر
مليكة: ماشي يا لمضة روحي نامي يلا..!!
مي: ماشي جود نايت يا بيبي
مليكة: جود نايت يروحيي
(في مكان تاني..)
(قاعد محمد وجاسم في ديسكو وحواليهم بنات ومن ضمنهم سالي)
محمد: هو الي حصل اخر مرة جتيلي فيها يا سالي الله يخربيتك انتي بتنسيني كل حاجة انا مش فاكرة اي حاجة من ساعة ماشربت الكأس منك ودخلنا الاوضة
سالي بتوتر وخوف: ماقولتلك طول مانت مع سالي هنسيك كل حاجة
جاسم: الله عليكي هو مفيش في الاقعدة دي غير محمد ولا اي مفيش حاجة لينا طيب
سالي: لا ازاي بس قوم تعالي نرقص
(يقوم جاسم معاها ويرقصوا)





الكلمات الدلالية (Tags)
احكي, حكايتك, رواده, قصة, قصيرة


الانتقال السريع

المواضيع المتشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
قصص قصيرة جدا جدا ...لكنها معبرة,قصص قصيرة,قصة قصيرة مؤثرة جداً آنسة قهوة ☕ قصص - حكايات - روايات 0 02-15-2019 03:50 PM
حكم جميلة جدا،حكمة قصيرة ومفيدة،حكم قصيرة وقوية،حكم وامثال قصيرة،حكم وأمثال قصيرة جداً ساليسيا حكم وأقوال مأثورة 1 11-22-2018 08:28 PM
سيارة مفخخة تستهدف مطعما بالعراق.. وقتلى بين رواده وردة الاخبار - News 1 09-21-2018 06:43 PM
عبارات وحكم قصيرة,حكم رائعه وقصيره,خواطر وحكم قصيرة,حكم وأمثال قصيرة جداً,حكم واقوال,اقوال ماثورة موجوع قلبى حكم وأقوال مأثورة 5 09-10-2018 06:51 AM
أقوال وحكم إسلامية قصيرة,أقوال وحكم قصيرة,حكم رائعه وقصيره,خواطر وحكم قصيرة,حكم وأمثال قصيرة 2019 ساحرة الجنوب حكم وأقوال مأثورة 3 09-10-2018 06:49 AM


الساعة الآن 04:19 AM.


Powered by vBulletin Version 3.8.8 Alpha 1
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd Trans
new notificatio by 9adq_ala7sas
User Alert System provided by Advanced User Tagging (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.

خيارات الاستايل

  • عام
  • اللون الأول
  • اللون الثاني
  • الخط الصغير
  • اخر مشاركة
  • لون الروابط
إرجاع خيارات الاستايل