للنساء فقط

قصص - حكايات - روايات

صورة اجمل امراة في العالم بدون مكياج ,قصص محزنه,اغرب القصص قصص الصحابة,قصه رعب,الفندق المسكون قصه رعب طويله,روايات للاطفال,قصص دينية,القصص والروايات ,حكايات قصص وروايات,مكتبة القصص,قصص و روايات حب,قصة رائعة عن الصداقة ابكت كل من قرأها, قصص حقيقيه,قصص الانبياء,قصص وروايات كامله,اجمل القصص اروع القصص,القصص العربية,قصص اطفال,قصص طويله,قصص مخيفه,قصص الوفاء,قصص وروايات غرام,قصص عجيبه,قصص وروايات واقعيه, مواقع قصص ورويات,روايات وقصص رومانسية,منتديات قصص,قصص مضحكة ,روايات وقصص عالمية,قصص وروايات قصيره .

نسخ رابط الموضوع
https://vb.3almc.com/showthread.php?t=18250
16240 17
10-30-2019
#1  

184626991720144865رواية لو كان خيرا لبقى ، لو كان خيراً لك لبقى لو كان محباً لحكى لو كان مشتاقاً لأتى


رواية لو كان خيرا لبقى ، لو كان خيراً لك لبقى لو كان محباً لحكى لو كان مشتاقاً لأتى
: الحلقه الاولى... الو كان خيراً
للكاتبه مريم عبدالرحمن..
رواية لو كان خيرا لبقى ، لو كان خيراً لك لبقى لو كان محباً لحكى لو كان مشتاقاً لأتى
قد اي القدر بيغير كل حاجه
ف ثانيه تكون كل حاجه متغيره!!!يعني حتى لو كان من جهة القلب؟؟يعني قلبك حب واحد ممكن تحبي غيره !!او تخونيه؟؟او يخونك؟؟ كل ده نصيب و قدر و الموضوع فيه بردو شوية كرامه ..زي الخيانه متقدريش مثلا ترجعيله ك كرامتك مينفعش ترجعيله فالقدر انك تحبي غيره و ده هيكون "قدرك"...اي قصه ليها نهايه و كل واحد بياخد نصيبه قصة حب او مغامره او انتقام او اياً كان فالقدر حاجه لازم نستقبلها ده نصيبنا اللي ربنا مديهولنا القدر اهم حاجه ف قصتنا و هو تغيير كل حاجه هتقابلنا كنصيب ربنا ادهولنا و ده هيكون موضوع قصتنا و هيبقا فيها اعمار كتير عشان تغيير الوقت و الزمن و القدر و النصيب
________________
ف مدرسه ثانويه ف إحدى مناطق القاهره.. مدرسه ثانويه مختلطه بنات و ولاد القصص فيها كتير و مختلفه زي اي مدرسه و اي فتره ف السن ده ف فصل ف تانيه ثانوي قاعد ولد طويل و شعره اسود سايح و املس و عنده غمازه و عيونه عسلي من الاخر قمرايه كده
اسمه كرم و البنات كلها بتحبه معروفه يعني الجمال ده احنا منسبهوش...بس هو تقيل ف نفسه شويه او بالاصح متكبر ...
صاحبه الانتيم انور شعره بني فاتح و سايح بردو و بتاع جيم و عنده دقن تحفه كده و ضحكته حلوه جدا و عنده غمازات بردو و البناات بتجري وراه و هو بيجري وراهم عادي بتاع بنات ريلي
_______________
ف الفصل قبل ما الحصه تبتدي...
انور...ولا تفتكر اول السنه كده في بنات جديده
كرم...بس يا انور بس متوجعليش دماغي ونبي
انور...قفوش اوي يالااا كتك نيله
كرم...وحشني الرز بلبن بتاع امك
انور...و انا وحشني مهلبية امك
كرم...احترم نفسك ياض
انور...انت اللي فاهم غلط انا نفسي اكل مهلبيه والله ..
كرم...كتك الارف ..بقولك بص المسأله دي
انور....
كرم....انووووور
لنور..اركن بس بص الرز بلبن و المهلبيه اللي داخلين دووول
كرم بص للبنات....ولا اتلم
انور....يا روح امك ما انت بتبص
كرم بص قدامه...هي البت ام شعر اصفر دي قمر اوي
*سندس بنت شعرها لحد وسطها علطول بتعمل ضفيره و بتنزل قصه حلةه اوي عينها زرقا تحسيها مش مصريه اصلا و خدودها علطول ورديه طبيعي و كذلك شفايفها وزنها مش اكتر من ٦٠ و جسمها حلو اوي*

انور..جرا اي يا كراميلا
كرم ....مبحبش الاسم ده ما اقوم اضربك اقسم بالله
انور بدلع....كراميلا اعجب ببنت يا كراميلا يا كراميلا تيرارارا
*انور طلع يجري و كرم جري وراه انور اتخبط ف بنت*
انور....اسف
...اتعدل يا حمار انت و بص على قدك كتك الارف
*مشيت البنت*
كرم بضحك...حمار صحيح
انور...حمار اه
كرم...جرا اي يا نونوش كنت بتقول اي من شويه؟؟
انور...اخرس
*مشي انور و كرم و رجعوا الفصل*
*دخل المدرس محمود" و بدأ يعرفهم عالبنتين الجداد*
محمود .. اعرفكم على سندس جيالنا من الفيوم عايشه ف سكن المدرسه هنا جمبنا طالعه الاولى على مدرستها السنه اللي فاتت
كرم...هما بتوع الفيوم بيبقوا حلوين كده يا استاذ
*الفصل كله بيبصله*
*انور يميل عليه*
انور...مش حلوه على فكره
كرم...هي مين؟؟
انور...الجمله اللي قلتها يا غبي واضح انك عايز دروس كتير
تيم...خلصتوا رغي و معاكسه
كرم...كمل يا استاذ معلش
محمود...هي لبنى اتأخرت ليه يا سندس
سندس...احم..كانت بتجيب سندوتشاات
*دخلت لبنى شعرها الاحمر المصبووغ الحرير نازل على عنيها شعرها لحد وسطها بردو عنيها عسلي ملامحها رقيقه و عسوله جدا جسمها تحفه لو هي بتلعب باليه مش هيكون جسمها كده و هي شخصيه عبيطه جداً شفايفها مرسومه احسن من اللي بيعملوا عمليات مرسومه بروج احمر..روج احمر!!!بؤها مبيخلاش من اللبانه و شكلها يدل على الدلع و المرقعه*
محمود....لبنى كنتي فين؟؟
لبنى و هي بتاكل....بجيب اكل
محمود...اي اللي ف بؤك ده!!
لبنى...اكل يا مستر
محمود ....الروج يا لبنى
لبنى...حلو
محمود...لبنى
لبنى...خلاص همسحه
*ميل انور على كرم*
انور...شوف مصر فيها حلويات ازاي ياض
كرم...هو تيمور بيبصلنا كده ليه..
انور..اصل اتخانقت و ضربته امبارح عشان فاكرني خدت سوسو منو ميعرفش ان هي اللي كانت بتجري ورايا
كرم...يارتني ما سألتك
*سكوت دقيقه بين انور و كرم*
كرم...انت كده هتحطنا ف مشاكل و هنتضرب النهارده
انور...اااااه
كرم...يا ابن ال....
محمود....سكووت سامع دوشه...
هعرفكوا على لبنى جايه من الجيزه مش بعيد بس كانت ف مدرسه تانيه و نقلت يعني ساكنه فالسكن بردو
انور...نورت
لبنى...بس ياااااض مش انت اللي خبطتني
انور....مكنتش اقصد يا ستي
لبنى...ستي؟؟ولاااا
محمود...لبنى... انتي عارفه اتطردتي من كام مدرسه عشان الخناقات ياريت نبطل شويه دي مدرسه خاصه
*لبنى بصت بنرفزه*
محمود.....نتلم هه نتلم....يلا كل واحد في مكانه
*قعدوا لبنى و سندس فالديسك اللي جمب كرم و انور فالصف اللي جمبيهم و كانت نظرات لبنى لأنور قاتله و خلص وقت الحصه و جه وقت ال break*
تيمور....سي انور حسابنا لسه متصفاش ولا اي رأيك؟؟؟
كرم...حساب اي ست سهيله بتاعتك هي اللي كانت بتجري وراه
تيمور زق كرم ...ملكش انت دعوه يا كراميلا
انور ضربه
تيمور ب توعد...انت بتبتدي اللي كنت ببقا عايز انهيه و زي ما خدت سهيله مني هاخد منك حاجات غاليه بردو
كرم....انتي يا بت ما تنطقي و تقولي انك انتي اللي كنتي بتتزفتي تجري وراه زي المكفيه على وشك
سهيله...و انا اجري وراه ليه و تيمور معايا تيمور مكفيني
*سهيله بنت متدلعه امها و ابوها مسافرين عايشه مع خالتها ف فيلا ف سته اكتوبر اموره و شعرها قصير اسود و عامله بريسينج ف مناخيرها و حلقان كتير ف ودانها مبتخلاش اللبانه من بؤها*
انور....مفيش حاجه غاليه تستدعي انك تاخدها مني و روح بقا بالبتاع اللي معاك دي
سهيله بدلع...يلا يا تيموري نمشي
تيمور...لأ يا قلب ماما انتي هتفضلي هنا
سهيله...يعني اي
تيمور....يعني مهما كان انتي جريتي وراه او هو جري وراكي انتي خونتيني معاه
سهيله...بس...
تيمور قطع كلامها...مفيش بس *مشي تيمور و كذلك كرم و انور و هي فضلت متنحه*
سهيله...عادي كلكوا هييجوا عليكوا الدور واحد واحد
يتاااااااااااااااااااااااابع



اظهار التوقيع
توقيع
فريده





10-30-2019
#2  

افتراضيرد: رواية لو كان خيرا لبقى ، لو كان خيراً لك لبقى لو كان محباً لحكى لو كان مشتاقاً لأتى

: الحلقه التانيه .....لو كان خيراً
__________________
"خلص وقت المدرسه و خرجوا"
لبنى...عارفه يا بت يا سندس انا مبسوطه اني اتعرفت على واحده طيبه زيك كده مكنتش اتوقع الاقي ناس كويسين فالسكن
سندس ....اهي بطريقة اللبانه اللي بتكليها دي هديكي قلمين على وشك والله كفايه ارميها
لبنى....بحب اكل لبان
سندس...شفايفك مستفزه كده غلط يا حبيبتي ارميها يلا
لبنى...رميتها اهو
سندس...بس المصاريف اللي معايا مش هتكفينا ف مكان زي ده
لبنى...ولا انا اهلى مديني على القد
سندس..ما نشتغل يا لبنى
لبنى...هنشتغل اي؟؟
سندس..ممكن ف كافيه او اي محل مثلا
لبنى...الفكره كويسه هنقبض كام
سندس...يعني ف مكان زي هنا مش اقل من ظ،ظ*ظ*ظ* فالشهر
لبنى....طيب حلو ده يساعدنا جدا المبلغ ده
سندس....ده اللي انا بفكر فبه بالظبط
لبنى...اهو وصلنا السكن بسرعه من كتر الرغي
_______________
"يدخل كرم بيته و هو عباره عن بيت كبير و حلو جدا كالعاده لقا امه و ابوه بيتخانقوا زي كل يوم و كل ليله و كل لحظه بيتخانفوا"
كرم دخل بلا مبالاه..
سيده...كرم
كرم...نعم يا امي
سيده....اتأخرت ليه؟؟
كرم...هو انتي خلصتي خناق مع بابا ف تتخانقي معايا يعني ولا اي مش فاهم
سيده ...هو انت بتزعق كده ليه
كرم...عشان انا مش صغير عشان تحاسبيني و كفايه شغل العيال ده روحي شوفيلك دكتور نفسي يعالجك بدل ما انتي ماشيه تنطحي ف اي حد
محمد....قولها يا ابني مش مصدقه
"دخلت سيده اوضتها تعيط و كذلك دخل كرم اوضته و رمى شنطته و استرخى عالسرير بيفكر و مبتسم..."
كرم بإبتسامه...سندس!
___________________
"عند انور اللي عايش مع جدته"
انور دخل من البيت بيت واسع و حلو
جدته اسمها فريده و شخصيه حكيمه جدا...
فريده...انور
انور...صباح الفل يا فوفه
فريده...مالك!!ملامح وشك متغيره
انور...انتي يا فوفه حتى ملامح وشي بتقرأيها؟؟؟
فريده...اومال اي يا واد ده انا مربياك من وانت عندك ظ¥ سنين ناسي ولا اي
انور...انا هخش اريح يا فوفه ونبي
فريده...مقولتليش عايزه اي مش انا ناديتك يا حمار
انور...عايزه اي يا تيته بس
فريده...تيته؟؟
انور...اقصد فوفه
فريده...هعديهالك تعالى اقعد جمبي كده
انور....اهو يا ست الكل هتديني درس النهارده اي
فريده بأبتسامه...انت عارف مش كل حاجه الانسان بيعرف ياخدها ف لو مخدتش اللي انت عايزه متزعلش ابدا ربنا بيكافئك و بيديك الاحسن بس هي مسألة ميزان
انور...ميزان ازاي؟؟
فريده...يعني ربنا بيوزع ال ظ¢ظ¤ قيراط على كل بني ادم عمره ما يكون ناقصه حاجه ابداً يعني مثلا طه حسين كان اعمى بس شوف مكانته فالمجتمع!!اي حد ربنا بيبقا مديله حاجات و حاجات نقصاه بيبقا عايز ياخدها بس ده غلط لازم تكتفي بالميزااان يا نور حياتي
انور...بس اي علاقة كل ده انا مشتكش من حاجه
فريده...مسيرك تشتكي و تفتكر كلامي هو انت مش قولت اني بعرف اقرا الملامح؟؟
انور....ااااه ملامح
فريده...تحب اقولك اسمها
انور...لا يا فوفه عرفنا انك مبروكه اهدي مش كده اومال هتخوفيني منك
فوفه...طيب يلا بقا خش ذاكر
انور ..اذاكر !!ده عيب انا هخش العب بليستيشين
فوفه....روح حتى لو شديت عليك بتلعب بردو
انور...خبزاني و عجناني
________________
عدا اسبوع تقريبا و كل يوم لبنى و سندس بينزلوا يدوروا على شغل بعد المدرسه او ف يوم جمعه لحد ما قرروا يشتغلوا واحده بتاعة دليفري بيتزا لانهم مكانوش محتاجين حد فالمطعم و واحده هتبقا جرسونه ...
لبنى....بصي انا اعرف اتصرف ف حوار الدليفري ده و بسوق موتوسيكلات خليكي انتي جرسونه اشطا؟؟
سندس...هيبقا حلو لو شيلتي اللبانه المستفزه دي
لبنى تفت اللبانه
سندس...خلاص تمام نبدأ من امتا؟؟
"المدير عطيه فرغلي راجل كبير جدا فالمقام و ليه مكانته و فلوسه فالبلد و اكبر تاجر رشوات يعني يدخلك اي شحنه البلد بفلوس حتى لو كانت شحنة سلاح او مخدرات من برا و ليع مخازن على مستوى عالي "
عطيه...اشتغلوا من دلوقتي لو عايزين
لبنى...طب والمر...
"مكملتش كلامها قطعها عطيه "
عطيه...المرتب ظ£ظ*ظ*ظ* جنيه لكل واحده ليكوا فالشهر
سندس...ت..تلات تلاف؟؟
عطيه ..بس اي غلطه هدفنكوا مكانكوا
لبنى...احنا شغالين ف مطعم بيتزا مش شغالين ف شركة مبيعاات احنا
عطيه...المطعم ده اكبر بيزنس فالبلد و اكبر مخزن الناس بتخزن فيه بضاعتها
لبنى و سندس...مش فاهمه
عطيه....بالتالي انا بدخل بضاعات مخدرات و اسلحه برشاوي فالبلد و بخبيهم ف مخزني محدش يقدر ييجي جمبي
سندس...و انت اي مصلحتك انك تقولنا حاجه زي دي مش عايزنا نبلغ عنك مثلا
عطيه بضحك...بقولك محدش بيقدر ييجي جمبي يعني واحده زيك ب صباع رجلي الصغير اكون دافنها
لبنى....ماشي خلاص يا استاذ عطيه متقلش علينا كده
عطيه...هحتاجكوا ف شغل كتير انتوا مش ف اي مكان
سندس.....الا الحرام يا عطيه بيه ملناش دخل بالحاجات و الرشاوي اللي بتعملها
لبنى....لا ياباشا اللي انت تؤمر بيه احنا تحت امرك
سندس...لبنى
"لبنى برقت"
عطيه...عالعموم تقدروا تمشوا
"خرجوا سندس و لبنى من المطعم"
سندس...انتي اتجننتي؟؟
لبنى....احنا اصغر عمال عندو عمرنا ما هنتأذي اخرنا نهرب حاجه او مهما كان شغل بسبط و هناخد فلوس
سندس...لا يا لبنى مينفعش
لبنى....يا بنتي فكري ده احنا كده ممكن نشترك ف بيت بدل السكن و نعيش حياتنا بدل اهلنا اللي رمونا يا سندس دول حتى مبيسألوش علينا انتوا متوقعه احنا هنعيش ازاي فالاجازه او بعد ما نتخرج انسي يا سندس لازم نعتمد على نفسنا
سندس...خلاص
لبنى...هطلب تاكسي
سندس...ده غالي
لبنى...ما خلاص بقا حوار غالي و رخيص ده ميمهناش يا بيبي
________________
فالمدرسه تاني يوم...
انور...كراميلا
كرم...ولاااا اتلم بقا
انور...القمر بتاعك جه
كرم بابتسامه...سندس؟؟؟
انور...نيهاهاها محدش جه بس كويس انك عارف مين القمر بتاعك
كرم....انت شارب اي يالا عالصبح
تيمور بيميل على انور ف ودنه...
تيمور...استناني بعد المدرسه
انور....مش على اخر الزمن هتعارك معاك انت
تيمور...تكونش خايف الحقوا يا جماعه انور شكله خايف وشه الجميل يتعور او يتضرب يا عيني يا نونوش
كلوا ضحك...
انور...هستناك و هتشوف
تيمور....هات معاك صاحبك ولا كراميلا ملوش فالضرب
كرم قام بعصبيه و نزل فيه بالبوكس...
سندس..يلهوي بصي يا لبنى
لبنى...المشكله دي مش نقصاني بزمتك
سهيله....واضح انك بتاعة مشاكل يا لبنى هانم
لبنى....مش هتكلم معاكي
جات سهيله وقفت قدام لبنى و بصتلها باستحقار
سهيله...ابعدي احسنلك عن انور يأما مش هتكملي اسبوعين فالمدرسه
لبنى.....لا والله طب اي رايك مش هبعد بقا هقرب مع اني اصلا مش قريبه
سهيله...بتضحكي على اي يا متخلفه انتي اتلمي
لبنى....متخلفه!!!
___________________
تفاعل بقا + الاحداث الجايه احلى بكتير ف القدر مختلف تماما يشق الطرق مهما كانت المسافات ف هل النصيب
و القدر سيجعل من هؤلاء عاصفه ام هدوء؟؟
استنووووووووو لسه



اظهار التوقيع
توقيع
فريده


10-30-2019
#3  

افتراضيرد: رواية لو كان خيرا لبقى ، لو كان خيراً لك لبقى لو كان محباً لحكى لو كان مشتاقاً لأتى

: الحلقه التالته...لو كان خيراً
_______________
سهيله....اه متخلفه و لو متلمتيش مع انور و تبعدي هلمك
لبنى....واضح انك عايزه تتبعتري
مسكتها لبنى من شعرها و نيمتها عالارض و هكذا استمر لحد ما لاحظ انور و تيمور و كرم اللي بيحصل وقفوا متنحين بيتفرجوا...
محمود دخل يزعيق....هو في اي انتي تاني يا لبنى
لبنى...هي اللي...
سهيله...شوفت يا استاذ عملت فيا اي
محمود...روحي يا لبنى عالمدير
انور...ي استاذ سهيله شتمتها
محمود....سهيله انتي شتمتيها
سهيله...والله العظيم ابداً يا كداب
كرم...انا شاهد يا استاذ
محمود ...كرم مبيكدبش روحوا انتوا الاتنين للمدير يلا...
(خرجوا الاتنين)
سهيله...والمصحف ما هسيبك انا هوريكي ازاي تضربيني
لبنى...وريني وريني
سهيله...و كمان انور بيدافعلك و بيقول شتمتها الكداب ابن الكدابه
لبنى....ما تخرسي بقا
(عدا وقت المدرسه و خرجوا و تيمور كان مستني انور و كرم برا المدرسه)
تيمور....اي ده كراميلا جه معاك
كرم...مش جدع خالص ال ١٥ واحد اللي انت جايبهم يا توتو ما تتجدعن كده و حسابنا معاك انت
تيمور....توتو؟؟
________________
رجع انور البيت بيداري وشه المليان كدمات و بؤه منزل دم...
فريده...انور
انور...احم فوفه ازيك
فريده...اي ده مين رسم خريطة مصر على وشك و لعب البخت فيه كده
انور....انتي فرحانه يا فوفه
فريده...عادي يا ولد ما انت بتتعلم و اكيد اتضربت بسبب عمايلك السودا اللي بتعملها كل يوم
انور...المهم اي درس النهارده يا فوفه مشتاق والله لكلامك بعد البوكسين دول
فوفه...الانسان ف حياته ناس بيحبهها "ف تظن ان الحياة ستعوضك عن كل الذين رحلوا وتركوك فجأة بدون مقدمات ولا حتى مبررات ,كما لو انها تُحب ان ترضيك...
ولكنها لا تفعل...
في كل مرة يرحل عني أحدهم, وتُخلق مساحة فارغة بداخلي...
كل شخص كنت أكترث يوماً قد رحل الآن..
وهذا يؤلمني بشكلٍ فضيع..
كثُرت المساحات الفارغة بداخلي ,وأصبح قلبي أشبه بمسجد عتيق
لم أدخله قط...
أشعر ان قلبي سينهار على نفسه من فرط الوحدة التي يعيش فيها..
كل شخص جديد يحاول ان يدخل حياتي, يستهلك مني دورة
كاملة من القلق والخوف من ان يكون مثل الذين سبقوه,
ويرحل فجأة بعدما أخذ مكانة في قلبي.. "
انور...اي يا تيته اللي قولتيه ده
فوفه...ده كلام ليك كدرس النهارده قريته فالكتاب
انور...و انا مين ممكن يسيبني او يخوني و يبعد عني؟؟
________________
(تقعد سهيله مع واحده صاحبتها ف كافيه اسمها سمر)
سمر...طب انتي عايزه اي يا سهيله مثلا
سهيله....اول حاجه اتصلتي بتيمو ييجي ؟؟
سمر...قالي ١٠ دقايق و يكون هنا
تيمور جه...
تيمور...سمر مقولتليش ان المتخلفه دي هنا
سهيله....انا جايه عشان اقولك هدفك هدفي
تيمور....بتقولي اي يا بت انتي
سهيله...مش انت عايز تنتقم ل انور و كرم االي عاملين ف وشك كده
تيمور...تقصدي اي
سهيله...عندي ليك فكره هتبوس ايدي من بعدها
تيمور...قولي..
سهيله...اول حاجه انور و كرم لازم يخسروا بعض و ثانيا...
_______________
راحوا لبنى و سندس المطعم يشتغلوا...
لبنى...المطعم تحفه و فخم جدا يا بت
سندس....بس في حاجه غريبه فالراجل اللي كان واقف ده
لبنى...المهم نشتغل و ناخد فلوس
سندس...بصراحه انا خايفه من الراجل صاحب المكان و انتي عارفه انا قلبي لما ميستريحش بيبقا ف محله دايما
لبنى...يا ستي مش هنلاقي شغل كده تاني و احنا ملناش دعوه بيه
سندس...يا بنتي ده قايلنا بلسانه انه تاجر رشاوي
لبنى...تمام و احنا مالنا بقا هو مش هيضرنا يا ستي و بعدين اول مره تخافي كده ده انتي اللي بتشجعيني
سندس....لا انا مش خايفه بس ناخد بالنا من نفسنا ي لبنى
لبنى...متخافيش
...اتفضلوا على شغلكوا
_______________
ف بيت انور نازل عالسلم قابل سته على باب البيت كانت بتقفله
انور...كان مين برا؟؟
فريده...مفيش كنت طالبه اوردر اكل و حد رن افتكرته هو طلع الجنايني
انور....اه صحيح انا جعان هي فين طنط امل مبتعملش اااكل ليه؟؟
فريده...بنتها بتولد ف هتفضل معاها فتره و هنطلب اكل من برا انت عارفني يابني مبقدرش اقف اعمل اكل
انور...مش مشكله ي حبيبتي عمري م انسى اكلك والله
_______________
ديانا...لبنى روحي ودي الاوردر ده للعنوان اللي فالورقه اسمها فريده هانم
لبنى...حاضر
(راحت لبنى لحد البيت و ماسكه الاوردر و بترن)
فريده...انور افتح الباب
انور فتح....
انور.....اي ده لبنى
لبنى...اتفضل الطلب اللي طالبينه
انور...يا احلى طلب ف حياتي
لبنى...ما بلاش تقل ادبك و اتفضل
انور...بس اي اللي مخليكي تشتغلي عند فرغلي
لبنى...و انت مالك انت
انور...بت ما تتلمي م انا بكلمك عدل
فريده..في اي يا انور؟؟
لبنى...ي استاذه حضرتك كنتي طالبه طلب و المش محترم ده عمال يتغزل فيا شوفي مشغلاه عندك اي
فريده بضحك... انتي اسمك اي يا شاطره
لبنى...احم لبنى
فريده...طيب و ده حفيدي انور
لبنى..حفيدك؟؟ ربنا يعينك
انور....مبيطمرش فيكي ليه شاهد عليكي الصبح و كدبت عشان متطرديش من المدرسه
فريده...انور يا حبيبي انت علطول كداب اصلا
لبني كتمت الضحك..
انور...ماشي يا فوفه
فريده...خدي الحساب يا لبنى يا بنتي
لبنى...شكرا
انور...العفو العفو
(مشيت لبنى و فضل انور باصص لحد ما ركبت و مشيت)
فريده...بقا هي دي البنت اللي عقلك طاير بسببها
انور....اه ي تيته
فريده...تيته!!!
__________________
سيده....كرم...كرررررم
كرم...بزعيق...ااااي
سيده...متزعقش كده
كرم....هتتتخانقي طبعا انا ماشي
"و خرج و راح على المطعم بتاع عطيه فرغلي"
سندس...تطلب اي ي استاذ؟؟
كرم قام وقف و ابتسم...سندس؟؟
سندس....احم تطلب اي؟؟؟؟
كرم....انتي بتشتغلي هنا؟؟
سندس...اه
كرم..طب ما تقعدي نتكلم شويه
سندس...احم...مش هينفع
كرم...ليه
سندس...عشان معرفكش
كرم..نتعرف
سندس...طب مش فالشغل
كرم...خلاص نتقابل بعد الشغل
سندس...تمام
__________________
انور و هو قاعد جاتله رساله....
انور.....اي ده
لسسسسسسسسسسسسسسسه



اظهار التوقيع
توقيع
فريده


التعديل الأخير تم بواسطة فريده ; 10-30-2019 الساعة 12:57 AM

10-30-2019
#4  

افتراضيرد: رواية لو كان خيرا لبقى ، لو كان خيراً لك لبقى لو كان محباً لحكى لو كان مشتاقاً لأتى

: الحلقه الرابعه....لو كان خيراً
____________________

انور....ازاي كرم بيحب لبنى و مش راضي يقولي؟؟يعني يكون فاكر ان لبنى اسمها سندس !!لا لا بس لبنى مش لايقه مع شخصيته هيحبها ازاي اصلا؟؟؟
__________
خلصوا شغل ...
لبنى....تمام خلاص اجي معاكي
سندس...هو مش هيتضايق يعني؟؟؟
لبنى...و يتضايق ليه !! و تخرجي معاه لوحدك ليه
سندس....تمام خلاص
كرم جه....
كرم...احم طييب يلا ي سندس؟؟
لبنى.....و انا لبنى صاحبتها و هاجي معاكوا
كرم..تيجي ليه
لبنى...و انت تاخدها لوحدها ليه ان شاء الله
كرم.....اووووف تمام تعالي
لبنى.... نروح كافيه!!
كرم...تمام
و قعدوا ف كافيه...
لبنى...صاحبك انور ده متخلف
كرم...هو متخلف و مجنون بس طيب و جدع اوي
سندس...و انت شكلك عاكسه يعني محترم شويه و هو بتاع بنات صح
كرم....اه هو مش بتاع بنات اوي يعني بس صايع كده و دماغه فالته
سندس...اي ال مخليك مصاحبه؟؟
كرم...هو محترم جدا و ابن ناس و جدته كويسه جدا هو بس دماغه بتطق منه شويه و هو والله طيب اوي
_______________
رساله لانور من نفس اارقم تقريبا...مكتوب فيها(روح الموقع ده و اتأكد بنفس)
انور استغرب و لبس و خد تاكسي و وصل قدام الكافيه...
الجرسون جه على ترابيزتهم... في تليفون عشانك ي انسه
سندس...انا؟؟؟
الجرسون....اه
سندس....طب ثانيه واحده عن اذنكوا
كرم ....اتفضلي
(مشيت سندس و فضل ع الترابيزه لبنى و كرم و دخل انور من ع الباب شافهم ع الترابيزه ...كشر و خرج ركب التاكسي و روح...)
انور...استحاله انا قايله و مشاور عليها بإيدي و قايله انا معجب بالبنت دي هو اكيد كان بينيمني انه بيحب صاحبتها ...و كسر الاباجوره و الحاجه اللي جمبه
فريده بتخبط....
انور...ادخل...
فريده قعدت جمبه...مالك ي انور ماال ملامحك كأنها مكسوره؟؟؟
انور...مفيش ي فوفه
فريده...انت عارف مينفعش تخبي عليا حاجه مع ذلك مش لازم تقولها دلوقتي ...
(قامت فريده و كانت خارجه...)
انور....تيته..
فريده...نعم ي حبيبي..
انور...تعالي اديني درس من اللي بتدهولي...
فريده بابتسامه...تمام ي حبيبي
و قعدت جمبه...
فريده....الظن...
انور...ماله؟؟
فريده...متظنش ف حد وحش ابدا يعني افهم و تعرف مبررات
انور...مش ممكن تكون مبررات مش مقنعه و كدابه لمجرد نداري كدبتنا؟؟
فريده...على حسب الشخص اللي قدامك
انور...تمام ي فوفه تصبحي على خير انا تعبان اوي
فريده...و انت من اهله ي حبيبي بس انت هتنام بدري؟؟؟
انور...اه مصدع شويه..
فريده....تمام ي حبيبي
_____________
عدا الوقت و كرم روح و سندس و لبنى راحوا السكن....
لبنى...مبتناميش ليه يا سندس؟؟
سندس....ده حلو اوي
لبنى...هو مين يا بت
سندس...احم كرم..
لبنى...نامي و اتوكسي ي سندس
سندس...حاضر
______________
جه الصبح....
وصل انور بدري و قعد ف الحوش!!
تيمور قعد جمبه...
انور...انت اي اللي جابك عالصبح
تيمور...فكك من موضوع سهيله كان اصلا تسليه و عدا
انور...اومال عايز اي
تيمور...نيتي كفايه ضرب و كفايه خناق على حاجه ملهاش لازمه انت اخويا بردو
انور باستغراب ...تمام
تيمور...ملاحظ نظراتك تجاه لبنى اعجاب صح؟؟
انور....ملكش دعوه بيها ي تيمور لبنى مش لعبه
تيمور...واالله مااقصد
انور...تقصد اي طب...
تيمور....انا اقصد ان كرم نفس نظراته اتجاهها قوله انك معجب بيها عشان يبعد عنها و كمان كرم اسلوبه المحترم هيكسب البنت يعني قوله حتى انك معجب بيها او اي حاجه
ا(انور قام و مشي و كان متنرفز)
تيمور...هو ده اللي عايزه
______________
جه كرم المدرسه و دخل الفصل لقى تيمور قاعد جمب انور و بيضحكوا سوا...
كرم...انور انت بتعمل اي
انور...ملكش دعوه
كرم.....مليش دعوه؟؟؟؟
انور...اه
(اتنرفز كرم و قعد ف ديسك تاني)
تيمور...بحس الواد كرم ده عامل نفسه محترم و جنتل و هو اصلا شيطان و سوسه ف نفسه
انور ساكت.....
سندس و لبنى...كرم ازيك
كرم...كويس
لبنى...اي رايك نخرج النهارده كلنا بعد الشغل نروح ناكل ف نفس المطعم الي بنشتغل فيه..
انور كان باصص ب حقد ...
تيمور...طب اي رايك نبعد لبنى عن كرم
انور...ازاي؟؟؟
تيمور...هنفذ من غير م اقولك و هتبقا تعرف بلاش تبقا جوا الموضوع
يتبع....



اظهار التوقيع
توقيع
فريده


10-30-2019
#5  

افتراضيرد: رواية لو كان خيرا لبقى ، لو كان خيراً لك لبقى لو كان محباً لحكى لو كان مشتاقاً لأتى

الحلقه الخامسه ... لو كان خيراً
__________________

يااااه قد اي ممكن ف اي ثانيه كل حاجه تختفي الحب بيختفي الاخلاص بيختفي الاحترام بيختفي الوعود بتختفي كل حاجه بتختفي بكلمه واحده زي م تيمور بكلمتين خلى حب انور لصاحبه و اخلاصه و وعوده و كل حاجه تختفي من قلبه تجاه صاحب عمره ...قلب انور اتملى ب لبنى لدرجة انو اتعمى و اكتفى و خسر كرم هل هيفضل الخساره دي كده دايما؟؟الحقيقه هتنكشف؟؟او ممكن نفقد حد غالي؟؟او ممكن ربنا يعاقبنا على حاجه معملنهاش!!ده كان تفكير انور بالظبط ف لحظه من اللحظات
________________
انور...هتقولي دلوقتي تقصد اي
تيمور...المطعم اللي شغالين فيه هما اللي بيخليهم يجتمعوا لان لبنى بتاخد الاذن من السكن انها بتشتغل ف لو اتطردت بالتالي السكن مش هيخرجها بدون سبب ف مش هيتقابلوا
انور...تمام بس متأذيش لبنى
تيمور...هي لازم تتأذي ف موضوع الطرد ده بس مش أذى يعني اكيد هنسببلها مصيبه مثلاً
انور...اووووف تمام
تيمور...ماشي
(فالمطعم....)
تيمور...ي استاذ عطيه انا جايلك من طرف ابويا و بستأذنك تنفذ الحاجه دي صدقني انت هتخدمنا اوي
عطيه...بنت زي لبنى كنت هستغلها ف شغل كتير مش هفرط فيها بسهوله
تيمور....خلي بالك هما ملهمش ف الالاعيب دي هي و صاحبتها سندس ف خليك دوغري
عطيه...بما انك جبت سيرة البنت اللي معاها خد لبنى بس سندس تفضل
تيمور...سندس مش مهم شغلها براحتك
عطيه...تمام بس مش تفتكر اما لبنى تطلع سندس هتطلع
تيمور...متقفلش كل حاجه انت عارف هتعمل اي
وطلع من جيبه فلوس و ادهاله عالمكتب
عطيه...كده انا فهمتك
__________
ف يوم جديد فالكافيه...
شخص...لبنى المدير عايزك
بصت لبنى ب علامة استفهام لسندس و سندس شاورتلها ب معرفش
لبنى...عايزني ف اي؟؟
شخص...انا مالي روحيله مكتبه
راحت لبنى و خبطت عالباب
عطيه..ادخل
دخلت لبنى و فضلت واقفه
عطيه ...اقعدي ي لبنى
قعدت لبنى و هي متوتره... كنت عايز مني اي يا عطيه بيه
عطيه...شغل صغنن كده
لبنى...بس يا عطيه بيه انا...
عطيه..عارف متفقناش عاشغل ده انا بس عايزك توصلي اوردر لبيت مع البيتزا يعني المخدرات هتبقا جوا البيتزا و هتاخدي فلوس منه
لبنى بغضب...مش هينفع ي عطيه بيه انا مش جايه هنا اشتغل الشغلانه دي
عطيه ببرود..هتسمعي كلامي غصب عنك و عن عين اهلك كلهم يأما هلبسك مصيبه تاخدك فالبوكس عادي و ي حرام ملكيش حد يخرجك
لبنى بزعيق...لا ليا ...
عطيه بضحكه سخريه...لو تفتكري ان استاذ كرم بتاعك هيحل الموضوع تبقي بتضحكي على نفسك كرم لسه صغير هيحتاج تدخلات اهله و اهله هيرفضوا يساعدوا واحده زيك
لبنى بإستغراب...تعرف منين كرم ده اصلا و بعدين قصدك اي ب بتاعي ده صديق؟؟؟
عطيه...مش لازم بردو اعرف كل حاجه عن اي حد بيشتغل عندي !!!
لبنى...و بالشكل الخصوصي ده؟
عطيه...انتي هتحاسبيني ي بت ولا اي يلا انجري على شغلك تميم فالمطبخ هيقولك عالشغل يلا انجرّي برا كتك الارف
خرجت لبنى و رزعت الباب و كانت لبنى جامده مش من النوع اللي بتعيط ابدا بالعكس بتقف على رجلها و قويه و جريئه..
سندس...اي اللي حصل ي لبنى اي الزعيق اللي كان جوا ده
لبنى...مفيش
سندس..لبنى احكيلي..
(بدات تحكيلها...
سندس...انتي هتهزري و هتعملي اي
لبنى....هروح...
____________________
دخلت لبنى المطبخ
لبنى...فين استاذ تميم ؟؟؟
شخص...ف جنينة المطعم من ورا هنا
راحت لبنى تميم
^كان تميم شخص بدقن و عضلات و جنتل كده كان واقف حاطت ايده ف جيبه و بيشرب سجاره ف اخرها اول م شافها طفاها و داس عليها و وقف مبتسم ابتسامه مميته..
لبنى...حضرتك استاذ تميم
تميم ببرود...اه
لبنى...طب عطيه بيه قالي الشغل معاك
تميم ببرود و حاطط ايده ف جيبه...هو اه الشغل معايا بس انا جاي اساعدك انتي بدون معرفة عطيه بيه
لبنى...ازاي مش فاهمه
تميم ...اللي تقدري تفهميه ان هو عملك كمين هتسلمي المخدرات و هيتقبض عليكي
لبنى...ليه انا عملتله اي ابن الكلب دن
تميم...ياريت نهدى ي مدام لبنى
لبنى...مدام مين ي ابن الحماره انت كمان
تميم ...ابن الحماره؟؟؟تصدقي بالله انتي لو مكنتيش عليا مسؤوليه قدام الحكومه كنت مسكتك طحنتك علقه بس هتروحي مني فين
لبنى...و انت تقولي مدام ليه يعني
تميم...شكلك ولا بد منه يعني
و بصلها من فوق لتحت بشكل مقرف
(اكمِّن ف مصر عندنا اللي تبقا حاطه روج فاقع و بتحط روج و بشعرها و عاملاه كيرلي و عامله بريسينج و لابسه قصير تبقا جايه من شارع الهرم ناس مش عارفه المبادئ الصحيحه اصلا و بيشوفوا بالمظاهر و ده معظمنا)
لبنى تنحت و متكلمتش...قولي عالشغل
________________
كانت ماشيه سندس عالبحر بعد م خلصت شغلها و كانت سرحانه...
كرم....سرحانه فيا مش كده
سندس...اكيد لأ
كرم...احم طيب
سندس...تمام خلاص بفكر فيك
كرم بنظرة معاكسه...بحب الناس الصريحه دي جدا
سندس اتكسفت ..متتعاملش معايا كده
كرم...احم هو انا كده غلطت احيه عليا مبعرفش ابقا رومانسي ي ست
سندس ضحكت جامد...انا اقصد انا اتكسفت من اسلوبك مش اقصد انك مش رومانسي
كرم بإبتسامه...لو اقدر اضحكك كده علطول
سندس...قلتلك متتكلمش معايا كده
كرم....ياستي اتكسفي عادي الله بطلع الكلام اللي واقف ف زوري هو حد يبقا قدام الجمال ده كله و اسكت
سندس بكسوف...انا همشي ي عم
كرم مسك ايدها... خلاص حقك عليا بس متمشيش
سندس بابتسامه...تمام بس ممشيش ليه
كرم....نتكلم
سندس ...تمام اي رأيك تبدأ ب حياتك احكيلي عنها
كرم بكسره...هحكيلك اي فيها مفيهاش حاجه تتحكي
سندس..في مشكله لو في انا موجوده تقدر تحكيلي..و حطت ايدها على ايده
كرم....ابتسم.. و بدأ يحكيلها عن حياته الغامضه و عن امه اللي دايما منتقداه و عن ابوه اللي دايما بعيد عنهم و عن وحدته و عدم حد جمبه.
سندس...ياااه قد اي شايل جواك انا اسفه اني خليتك تحكي حاجه زي دي
كرم...بالعكس انا مبسوط اني حكيتلك
سندس....نسيت تحكي عن حاجه مهمه
كرم باستغراب...اي هي؟؟؟
سندس....انور صاحبك
كرم...بتقلبي المواجع ليه هو غريب الفتره دي و معرفش ليه حابب يبقا مع تيمور بالشكل ده بردو انا مش فاهم اي حاجه الفتره دي غير اني لازم ابقا قوي انا طول عمري لوحدي و واقف على رجليا و عمري م هحتاج لحد ابدا
سندس....مينفعش تحتاجني و انا هقف جمبك..احم كصاحبه يعني
كرم بابتسامه....احلى من اي حد ممكن يقف جمبي
سندس...
______________
عند لبنى واقفه بتدور عالعنوان اللي هتسلمه البيتزا بالمخدرات جواها و سألت عالعنوان و طلعت شقه و بتخبط و فتحلها واحد
لبنى...انا جايه للبيتزا الحساب..
البوليس نزل من عااسلم و من كل حته ...
البوليس...انتي يا بت اي اللي ف ايدك
لبنى...بيتزا يا باشا
البوليس...فتشوها
و فتشوا البيتزا ملقوش حاجه و جايين نحيتها يفتشوها
لبنى...متخلف ده ولا اي ابعد هي دي الشرطه و قوانينها يا باشا خلي المتخلف ده ميقربش
البوليس...خلاص يابني سيبوها
لبنى...مش فاهمه انا مالي اصلا انا واحده غلبانه بتاكل عيش المفروض تتهجموا على صاحب الشقه مش انا و بعدين بتفتشوا ليه يعني جرا اي
البوليس....خلاص ي بت انتي هترغي كتير اتلمي
_______________
ف مكتب عطيه...
عطيه...اومال راحت فين المخدرات ي بت
لبنى...م هو انا ي باشا اول م لقيت بوكس شرطه على اول الشارع و حد مراقبني من الشباك و انا طالعه فالاسانسير حطتهم ف المخزن بتاعي
عطيه...مخزن اي
لبنى...ي باشا خبيتهم يعني بس محطتهمش ف جيبي عشان لو حصل و فتشوا متدقش الموضوع اوي كده
عطيه ف نفسه....ي بنت الاييييه ده انتي طلعتي ذكيه ذكاء مينفعش اخسرك ابدا و تيمور ده نديه على قفاه
لبنى...قولي يعني ي باشا هو انت قولت انك مش بتشتغل فالمخدرات اومال اي اللي حصل كده
عطيه...بقولك اي ي بت انتي انجري من هنا
لبنى...خلاص ي عطيه بيه طالعه



اظهار التوقيع
توقيع
فريده


10-30-2019
#6  

افتراضيرد: رواية لو كان خيرا لبقى ، لو كان خيراً لك لبقى لو كان محباً لحكى لو كان مشتاقاً لأتى

الحلقه السادسه....لو كان خيراً
________________
فلاش باك عطيه بيفتكر....
عطيه...انت ياض انت و هو هتبلغوا البوليس ان البت دي معاها مخدرات و هياخدوها ضحيه
زياد...يا فندم عندي سؤال
عطيه...اتنيل قوله
زياد...تيمور كان متفق انك تطردها بشكل استثنائي مش تلبيس قضيه
عطيه اداله بالقلم...انت مال اهلك انت ثانيا هو طلب قدام صاحبه اطردها عادي لكن من وراه قالي اشحططها شحطتت الكلاب
بااااك
عطيه...مش هسمحله ياخدها دي بت دماغها نضيفه هتنفعني فالشغل اوي
_______________
يوم جديد دراسي...
صحيت لبنى ولبست و واقفه قدام المرايه بتحط روج افتكرت كلام حسام ليها
فلاش باااك
"ياريت نهدى ي مدام لبنى
لبنى...مدام مين ي ابن الحماره انت كمان
و افتكرت بصت حسام ليها و هو بيقول... شكلك ولا بد منه يعني
باااك...
لبنى رمت صباع الروج فالزباله و دمعت و جابت المنديل و مسحت الروج و شالت البريسينج اللي ف مناخيرها و لمت شعرها ..
سندس...اي ده خير مالك
لبنى بنرفزه...ملكيش دعوه بيا عالصبح
سندس...مالها دي
راحوا المدرسه و قعدوا ف جنينة المدرسه...
كرم...وانا داخل كده حسيت ب اكسجين عرفت انك هنا
لبنى...هي مين
كرم...اكيد مش انتي
لبنى ضحكت....ماشي
سندس ...احم طب ي عم البكاش اقعد
كل ده و نظرة انور الحارقه شايفا لبنى بتضحك معاه هو قلبه هناك بس هل هي قلبها معاه؟؟؟
لبنى...انا هروح اشوف انور اللي هناك ده و هجيلكوا
كرم...روحي
لاحظ انور ان لبنى جايه نحيته ف اتعدل و ابتسم...
لبنى...ازيك
انور...كويس
..سكوت..
لبنى...ونا كمان كويسه
انور..احم اسف
لبنى...عادي ينفع اقعد؟؟
انور....اتفضلي
لبنى...هو انت ليه بعدت صاحبك عشان تيمور ليه؟؟
انور ...انا ....
تيمور..انور
انور...نعم
تيمور...عايزك ضروري قوم
انور...طب...
تيمور...تعالا
انور...اسف ثانيه..
قام و تيمور خده على جمب
انور...مالك في اي
تيمور...قاعد معاها ليه
انور..هي اللي جات
تيمور حكاله عاللي حصل امبارح .
تيمور...انت عارف ان كده لبنى قربها منك خطر
انور...ليه
تيمور...لانها بتقرب منك عشان كرم عايز كده كرم وراها و هو اللي خلاها كمان تخبي مخدرات امبارح و متتمسكش قولتلك كرم ده شيطان
انور....انت بتتكلم جد؟
تيمور...اومال انت فاكر اي ؟؟؟
انور بإستيعاب...ثواني كده
تيمور..اي؟؟
انور...مخدرات اي
تيمور...احم دي كانت خطه بسيطه عشان يطردها عطيه
انور بتحذير...صدقني لبنى لو اتأذت انا هأذيك
تيمور...متخافش
انور...اعمل اي دلوقت؟؟
تيمور...روح بس متدهاش وش
انور...بس انا بحبها انت كده بتحاول تعمل اي انت بتبعدها عني
تيمور....مؤقتا بس
رجع انور ل لبنى...
انور...معلش
لبنى...ولا يهمك رد على سؤالي
انور....معلش ي لبنى يعني بس انتي مهما كنتي مش عايزه اتكلم مع حد نهائي فالموقف ده و عن اذنك صحابي مستنيني
قام انور و فجأه قامت لبنى مسكت ايده...
لبنى...استنى ي انور انا بكلمك ده مش السبب اللي جتلك فيه والله
انور...عايزه اي
لبنى...انت ليه بتعاملني كده اقعد نتكلم عادي
اتنهد انور و قعد هو جواه مبسوط جدا ب كل الاهتمام و الحب اللي هي مقدمهاله بس ي ترى هل هي فعلا بتحبه زي م هو حاسس ب نحيتها؟؟
لبنى بكسره...هو ينفع اسألك سؤال
انور باستغراب...طبعا اتفضلي
لبنى...هو يعني عشان انت بتاع بنات و كده ف شايفني ولا بد ف بتقرب مني ولا انت شايفني ازاي؟؟؟
انور بنرفزه....مين قالك الكلام ده؟؟
لبنى...محدش انا بسألك بس انت شايفني ازاي؟؟؟
انور استغرب كان نفسه يقول كلام كتير اوي هو فعلا بيحبها من قلبه مستعد يعمل كل حاجه عشانها و المستحيل عشان يكسب قلبها الطيب و الحنين و قد اي كان ف حاله مخلياه متضايق لما شاف راسها انكسرت و هي بتسأل السؤال اللي زي ده ي ترى مين قلهولها او مين شايفها بطريقه مختلفه غير اللي هو شايفها بيها....
_________________
راح تيمور يقابل سهيله ورا المدرسه...
سهيله...ها عملت اي
تيمور...انا لسه هقابل عطيه بيه بعد المدرسه بس في حاجه متطمنش نهائي كرم تقريبا ورا موضوع غريب كده
سهيله...زي اي يمكن نقدر نستغله؟
تيمور بنرفزه...مش عارف قولت بس ظني مبيخيبش ابداً انتي عارفه يعني اي البوليس ميلاقيش معاها مخدرات؟؟
سهيله بغضب...اهدى علينا ي اخ تيمور احنا بنتهاود فالموضوع مش اكتر بس انت لو عوزتني ف اي وقت انا موجوده و متنساش هدفنا واحد بردو
تيمور...متقلقيش
_______________
لبنى...عاجز عن الرد صح
انور...اسف سرحت مش اقصد كده بس على م استوعبت قصدك صدقيني مفيش اي مشكله شايفها فيكي زائد جدتي قلتلي مره اللي يحب يحب اللي قدامه ب عيوبه زي م هو كده ب الطريقه اللي اتعرف عليه بيها و بالطريقه اللي خلته يدخل قلبك بيها متحاولش بعدين تنتقده على حاجه ميؤوس منها محبتوش من الاول مكنتش اديته امل حب من الاول عشان كده انتي تقريبا فاهمه الوضع غلط و هفضل اقولك اللي يحبك يحبك كلك على بعضك بدون رسومات و خلفيات و قواعد ..كمل كلامه ب ابتسامه و نظره مليانه حب و مسك ايدها...ثقي ف نفسك ي لبنى بصي انا عارف ان ممكن ناس كتير تشوف لون شعرك بالبريسينج باللبان و بالطريقه دي شخصيه جايه من شارع الهرم بس صدقيني انتي شخص نضيف قابل لتحريك مؤهلاتك الاخلاقيه و الشكليه لو انتي عايزه كده
لبنى بإبتسامة امل...انت انقى و احلى شخص شوفته ف حياتي
انور....حضن بقا
لبنى...انا هديك خازوق ينفع ياض
انور....احم شكلك غير قابله لتحريك مؤهلاتك الاخلاقيه
لبنى ب بصه عجيبه و غريبه...و هي الاخلاق احضن زميلي ف وسط المدرسه انت شخص غريب الحقيقي
مشيت و سابته...
انور ف نفسه ..اوووف هببت ف اخر حته ليه
________________
خلص موعد المدرسه و كلوا راح طريقه و كان تقريبا نصهم مستهدفين مطعم عطيه راحت لبنى و سندس يشتغلوا..
لبنى وقفت سندس ف وسط الشغل..
سندس باستغراب...عايزه اي يا بت
لبنى.... نروح بدري هصبغ شعر
سندس بصوت نبرته عاليه و صدمه...الله يخربيتك هتقلبي من الاحمر اي تاني ربنا يهدك
لبنى ضربتها ف كتفها ...اهمدي ي عبيطه انا هعمله حنه بني كله و هشيل البريسينج ده و علميني ازاي احط الروج عدل من غير م اكبر شفايفي
سندس....و ده لموأخذه كله من قاعده واحده مع سي انور
لبنى لسه هتتكلم كان جه جارسون قاطعها و طلبها برا في مشكله و خرجت من المطبخ من ورا لقت تميم ابتسمت تلقائي و بعديها كشرت و قالت لنفسها...هننسى هو شايفك ازاي يا بت ولا اي اعقلي كده
تميم بجديه و نبرة صوت عليا و تهز البدن اللي قدامه كده....ازيك ي لبنى مش هنتكلم كتير ظ§ دقايق و عطيه هيناديكي هيشكرك و هيبدأ يحطك ف مواقف عشان هيشغلك عنده عشان عجبتيه طبعا انتي عارفه احنا هنا ك حكومه عشان نثبت على عطيه و نسجنه و انتي مساعدتنا و عمرك م هتتأذي ابدا تمام؟؟؟
لبنى كانت فاتحه بؤها سرحانه ف طريقة كلامه و تحريك شفايفه و الجديه و ايده اللي ف جيبه و لا شعره اللي كل كلمتين يوديه لورا فجأه اتفزعت على صوته ...
تميم ...انتي يا بنتي هتشليني انا بكلمك بقالي ساعه و انتي بصالي كأنك نايمه
لبنى...حاضر كل اللي حضرتك قولته هيتنفذ
تميم .....شاطره ..
و بصلها ببرود من فوق لتحت و عمل علامة استفهام..
لبنى...اي؟؟
تميم...مفيش مستغربك كده المهم دي مش شغلنتي يلا اتكلي على الله من هنا..
لبنى...استاذ تميم حضرتك متجوز؟؟
تميم ببرود و طلع سيجاره يولعها قبل م يرد و بعديها قال...متحاوليش انا واحد دغري بتاع شغلي و بس و يوم م هتجوز و ارتبط اكيد الاقي الاحسن متحاوليش معايا...
كانت لبنى خلاص جابت اخرها من الوضع ده ف انفجرت...
لبنى بغضب...هو انت اي يا اخي شايفني اي عشان تعاملني كل ده ثانيا انت مش ربنا عشان تحاسبني كل م تشوف خلقتي ده غير اني سألتك سؤال عام مش اكتر مش اي حد يسأله يبقا بيحاول يشقط اللي قدامه اظن عيب اوي كده و عيب عليك ي استاذ
مشيت لبنى و دموعها على خدودها لكن انفجرت فالعياط ف غرفة تغيير الملابس...
تميم ف نفسه...انا بالغت ؟؟ اه اكيد بالغت انا جرحتها اوي بس هي بردو غريبه تحس انعا غريبه كده
_____________
و طلب عطيه بالفعل لبنى و دخلت لبنى المكتب و بدأوا يتكلموا...
عطيه...هتبقي دراعي اليمين ي لبنى بدون اعتراض
لبنى...اي ي باشا اللي بتقوله ده
عطيه....انا حابب تكوني شخص قريب و تكوني مميزه بذكاءك مفيش بنت كده
لبنى...تمام يا عطيه بيه
___________
بليل على الكورنيش كانت لبنى شخص تاني كان شعرها لونه اسود حرير و راسمه الروچ على شفايفها بالظبط بدل م تكبرها اكتر و يبقا شكلها مستفز و كانت رقيقه و اموره اوي اوي ...
وقف تميم متنح..
لبنى بجديه...انت متفقتش معايا على موضوع اني ابقا دراعه اليمين ده
_______________
فلاش باك تميم مع صاحبه....
زيد...دي لو عرفت اننا مش بوليس مش هتساعدنا و ف نفس الوقت حرام علينة نكدب عليها
تميم...احنا مبنعملش حاجه ي زيد غير حقنا ده حقنا ي زيد حقنا
زيد....بلاش الجشع ده هي اكيد مش هتساعدنا ببلاش
تميم...انا ميهمنيش حاجه قد م يهمني انه باع ابويا بالفلوس و انا هبيعه
زيد...فكر فاللي حواليك ي تميم
تميم...مش هفكر..
باااااك...
تميم....ده اللي احنا عايزينه عشان نقدر نوصل لحاجات كتير
________________
و ف نفس الوقت ف فيلا كبيره تيمور دخل هو و صديق ليه اسمه سامر ...
عطيه...نورتوا
تيمور....ها عملت اي ؟؟؟
عطيه...اللي انت عاوزه
تيمور...خد فلوسك
و خرج سامر و تيمور ...
سامر....انت كده هتغدر ب انور
تيمور....المهم انتقم اومال عايزني اعمل اي ده انا هخسره
_____________
مرات عطيه(زينه)....هتعمل اي ؟؟
عطيه...هغدر ب تيمور
_______________
و ب هنا نكون وصلنا لنهاية حلقتنا و لو نلاحظ ان في سلسلة كدب و افتراء دايره مش بتنتهي كل واحد بيغدر بالتاني كل واحد بيفكر ف نفسه و كل واحد ف همه بس فالاخر مين هيكسب الحرب و السلسال ده؟؟ و مين هيخسر و زي م هيكون في مكاسب هيبقى في خساير!!خساير كتيره اوي كمان بس هينتصر الخير و الحب ف عند اجتماع الحب و الخير تصبح الحياه الواناً مختلفه




اظهار التوقيع
توقيع
فريده




الكلمات الدلالية (Tags)
أمتي, لبقى, محباً, ميكي, مشتاقاً, من, لك, خيرا, خيراً, رواية, ،, كان

أدوات الموضوع

الانتقال السريع

المواضيع المتشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
احلى مجات ميكى ماوس للنيش,كوبايات ميكى ماوس رومانسية,اكواب ميكى ماوس للعروسه,احدث مجات العروسة البت القطقوطه نصائح وترتيبات وعناية 3 04-18-2019 02:13 AM
مج ميكي ماوس للأطفال,احلى مجات العروسة ميكى ماوس,احدث اشكال المجات للنيش2018 Hekayat Banat نصائح وترتيبات وعناية 3 04-18-2019 02:12 AM
رواية الوحش الثائر بقلم اية محمد كاملة ,رواية احفاد الجارحى اميرة نفسى المنتدى الأدبي 1 03-06-2019 04:42 AM
خلفيات ميكي ماوس متحركة,صور ميكى ماوس متحركة,احلى صور ميكي ماوس متحركه,احلى صور كرتون ام المصريين صور فواصل واكسسوارات 7 10-16-2018 02:33 AM
روايات شهرزاد,روايات ادبية,اراقص القمر,رواية تراقص القمر,رواية ابواب الجحيم بال مون,رواية دموع سوداء موجوع قلبى المنتدى الأدبي 5 09-10-2018 08:20 PM


الساعة الآن 10:40 AM.


Powered by vBulletin Version 3.8.8 Alpha 1
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd Trans
new notificatio by 9adq_ala7sas
User Alert System provided by Advanced User Tagging (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.

خيارات الاستايل

  • عام
  • اللون الأول
  • اللون الثاني
  • الخط الصغير
  • اخر مشاركة
  • لون الروابط
إرجاع خيارات الاستايل